Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 474 ggr
eelsaah
0

Hmm?

Min kompis har typ precis skaffat en dvärghamster och nu vill hon ha en kull!! Så då har hon frågat mig om min dvärghamster kan vara pappa, men jag vet inte om jag vill direkt.. Hon kan ingenting och har inga som kan köpa de. Förresten är det en ganska skrikig familj.. Vad tycker ni?

Asa-N
0

Absolut inte.

Man måste veta vad man gör och vad som händer, inte ens säkert att de passar ihop. Sedan är det tyvärr så att många dvärghamstrar som man köper i zoo-butik misstänks vara hybrider, dvs inget man ska avla på. Ska man avla på dvärghamster, ja egentligen vilket djur som helst, så ska det skaffas från en uppfödare som kan detta djuret så du får ett friskt och sunt djur att avla på.

Men innan man börjar avla så ska man alltså lära sig genetiken, vad som krävs när bebbarna kommer  och så vidare, ja allt som har med dett att göra.

[Mariaxx]
0

man kan aldrig lära sig nog, och att rådfråga en erfaren uppfödare är ett mycket bra råd. Det kan man lära sig massor av. Och som Åsa skriver här ovan: dom flesta dvärgar från zoo är numera hybrider och bör ej avlas på.

Sedan om man fortfarande bor hemma så är det föräldrarna som är ytterst ansvariga för parning och kullen, för det kräver stort ansvarstagande att ha hamster bebisar och andra bebisar med för den delen.

Chacky
0

du är alltså i samma fal  som jag! fasst hon har guldhamster och jag med..men jag har fått råd att hon bör läsa lite och ha den ett tag innan..