Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 610 ggr
Elmaa
0

Kliar sig

Min hamster har börjat klia sig väldigt mycket och hon har börjat få typ streck i hennes päls,vad kan det bero på ):?

Cireea
0

Det kan bero på ohyra, allergi eller infektion för att nämna några exempel. Uppsök veterinär för en koll så kan du utesluta eventuell ohyra och även sjukdom. Hur är pälsen och huden? Är huden flagig eller finns eksem? Har hamstern tappat päls? 

Vad menar du med streck i pälsen?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Cosmonautens
0

När hamstrar kliar sig brukar oftast pälsen lägga sig så den kliats åt, alltså kan det se ut som "streck". Ifall det var det du menade.

Elmaa
0

#1 det med streck i pälsen tror jag faktiskt är vad #2 menade. Men vad menas med ohyra?

Cireea
0

#3 Ohyra är små små små kryp som lever i hamsterns päls, oftast nere vid rötterna vid huden. Om man blåser dom i pälsen kan man ibland se dem. 

Jag tycker ändå det kan vara värt ett besök hos veterinär för att utesluta att det är något som måste behandlas eller utredas. Det behöver inte vara någon fara men jag tänker att det är bättre att besöka veterinären en gång för mycket än för lite.

Elmaa
0

#4 ok tack,ska kolla om jag kan se några kryp och jag har en fråga om veterinärer. Det här är mitt allra första djur och jag har aldrig tagit henne till veterinär än, hur ska jag veta vilken jag ska välja? Alltså det står nästan aldrig och dom tar emot gnagare eller inte ):

Cireea
0

#5 Jag föreslår att du ringer runt och hör om dom tar emot smådjur och hur kunniga veterinärerna dom har är. Var bor du? Tänkte om vi kanske kan hjälpa dig med tips om kliniker nära dig.

Elmaa
0

#6 jag bor i västerås men jag kanske hade kunnat åka ut till Stockholm eller någon annan stad nära.

Cireea
1

Nu bor inte jag där eller i närheten men Evidensia Djurkliniken Roslagstull i Stockholm ska vara bra om jag inte missminner mig helt. Kontakta dom! 👍

Elmaa
0

#8 tack så mycket!