Städar & Burunderlag!!
Här hemma har det varit storrengöring av alla burar!!
Har städat, tvättat och torkat burar! Och självklart inrett dem på nya roliga sätt för hamstrarna!
Nu fick honorna dock gå på spån då det blir så dyyyyrt att köpa Toa-Lätt till alla burar vilket jag egentligen vill… men har man som jag kring 10 burar så blir det ju en slant. Hanarna fick gå kvar på Toa-Lätt så att deras pälsar inte förstörs!
Hur gör ni med underlag i buren? Vad använder ni för nått, varför?
Jag använder alflis. Bytte till det åt råttorna för att minska lukten så då kunde ju lika gärna hamstern också få ha det :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Toa-Lätt till alla utom gerbilerna som har spån.

Jag kör med Toa-Lätt. En säck på 55 liter kostar 99 kronor på Coop Forum.
Jag har spån till mina hamstrar. Tycker spånet verkar mysigare för dom, men visst är det lite jobbigt när spånet fastnar i pälsen på hanarna.
Sen tycker jag toalätt luktar lite konstigt, men samtidigt upplevde jag under den tiden jag prövade det att buren höll sig fräshare längre. Så därför kanske toalätt är bättre för folk med många djur(uppfödare).. Eller också är det mitt luktsinne som knasar, det är mycket möjligt :)
#3 menar du den stora säcken som är i genomskinligt plast? då är det billigt….våra kostar 119:- fast då är det i djuraffären.
Jag betalar 138:- för den stora säcken toa-lätt….
oj då… det var dyrt.
Och för att besvara Nicos fråga: Jag har toalätt till hane och spån till hona, men jag har även toalätt till riktigt bra pälsade honor med.
Funderar starkt på att köpa enbart toalätt hit, men frågan är om man kan hitta billigare alternativ.

#5, det är precis den jag menar.
I min närmsta djuraffär tar de 140/145 kronor för den, det är i Hökarängen, södra Sthlm. I "grann"området Farsta Centrum tar de 160/165 för den. Har sett tom 170 spänn för den i nån djuraffär.
Har man relativt nära till Coop Forum; gamla OBS, dessutom har tillgång till bil är det ju extra billigt. Nu har jag och min kille tyvärr inte någon bil sedan augusti -06, så det är lite knivigt att få hem det antal säckar man vill köpa på en gång. Vi måste flörta med min killes bror om att få låna hans bil/han hämtar upp oss & kör oss hem med säckarna, men det är SVÅRT.
Ja, vi bor inte alls långt från coop, då kommer jag köpa mina "pluttar" där från och med nu….
#8 jag bor i Farsta så jag vet att de är dyra. Men om du åker till Tallkrogen, Tallkrogs-plan, så säljs de där för 135 eller om det var 138. Hörde någonstans att de i Hökarängen ska lägga ner, men vet ej säkert.
Jag andvänder spån och i toaletten kattsand! Ska typ byta till toalätt i toan har hör att det kan bli som cement i magarna på hamstrarna om dom hamstrar!
Nr 11, ja det är också vad jag hört, att det kommit en ny men att de i stort sett bara riktar in sig på hund och katt. Men ta en tripp till Tallkrogen, det är ju inte långt därifrån.

Ska dit i morgon/på fredag för att hämta sponsorpaketet till Svemus utställning som kommer från Gibbon. Då kan jag ju kolla upp Toa-Lätten
kanske skulle kolla med medlemarna här vad dom betalar och jämföra priser i Sverige..hihi. Det kan vi ta i en annan tråd så Nico får ha sin ifred.

Nej, nej fortsätt ni diskussionen i denna tråd om ni vill!
Intressant att följa vad alla betalar, tänk så olika priserna kan vara!!
Själv betalar jag 100-110:- för en 55l Toa-Lätt säck, på Bromma ZooMarknad eller Vinsta Zoo.
Den stora spånsäcken mamma köpte igår vet jag inte vad den kosta, men har för mig att jag sett 80:- för den…. en stoooor säck alltså!
Här har vi en mkt större säck än 55 liter med spån för 65:-
Jag använder Toa-lätt till hamstrarna och mössen men spån till gerbilen. Jag köper 55 liter Toa-lätt på Fäboden för 129 kr. Jag tyckte att det var billigt men nu kan jag ju lika gärna köpa det på coop forum då. :)
Tack för tipset för det är ganska långt för mig att åkta till Fäboden. Till Coop brukar jag dessutom cykla. :)

Toa-Lätt och spån är ju inte samma sak, Maria. Jag själv tåler inte dammet och den terpentinaktiga lukten från spånet, men Toa-Lätten luktar precis som tidningspapper utan svärtan.

#18 Ja maria på coop forum vid boländerna kostar en säck toalätt endast 105kr så det är faktiskt en av d saker där fäboden är dyrare på med sina 128kr.. ;P
// Nathalie

#19 Har du kollat där du köper spånet, om det inte finns alternativ? Jag vet när jag köpt här på Granngården, att jag nån gång fått fel, för det har verkligen luktat enormt mycket terpentin. Det var den något billigare sorten. Pratade med de där, och de sa jag skulle ta den något dyrare, (det rör sig om 10-20 kr skillnad i pris bara för en STOR) Så de senaste gångerna jag köpt, har det bara luktat fräscht "trä", inte terpentin.

#21, jag använder inte spån sedan typ 3 år tillbaks. Har haft Toa-Lätt sedan dess. Jag reagerar till och med på Djurmagazinets Smådjursströ som är spånpellets genom svullna ögon, täppt näsa och liknande. Nyser iaf inte av det..

Ja, då är det ju bäst att du undviker det helt! Usch, vilket elände att vara så allergisk.. Men tur du tål Toa Lätt i allafall!
Spån hära! Tycker det ser mysigast att krypa runt i + att min syster testade Toa-lätt en gång det började lukta jätte äckligt!
jag blandar spån och toa-lätt :) Just nu har jag pressat spån (woodie) men har hört att det är för dammigt för dem? Funderar på att börja köpa opressat, men det är ju mkt dyrare och jobbigare att släpa hem =/
använder toalätt men har funderat på att byta över till spån igen.
#25: Det går ju att hitta pressat som är dammfritt. Just kutterspån brukar inte vara en av de dock…
Själv hade jag spån för hästar förut, det var pressat och dammfritt. Dock var ju det en stor bal som man inte direkt vill släpa hem utan en bil.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram