Halm
Hej! Imorgon ska hamstern få det storstädat och min storebror tog med sig mjuk och fin halm till kaninerna idag från jobbet, så jag undrar om hamstern kan ha lite halm i buren som hon kan boa med eller äta. Funkar det? Man kan ju ge hö så varför inte mjuk halm? Jag lägger in en bild på halmen så att ni ser hur den ser ut :)
Jag lägger in en fråga i samma inlägg för att inte skapa nya trådar i onödan. Är detta bomaterial som Carefresh? Det ser likadant ut.
Här är bilden
På min skola finns en guldhamster som har halm i buren. Så halm ska nog inte vara några problem, tror jag? Ang det carefresh liknande ströet från granngården har jag hört blandade åsikter, bla att det luktat konstigt och haft dålig konsistens m.m Och andra tycker det funkar minst lika bra som carefresh. Vill själv pröva någon gång!
#3 Tack för svar!
Bild raderad av upphovsrättsskäl. Länka till bilder istället, printscreens är lika olagligt som att ta den faktiska bilden.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#5 Jag fotade bilden själv?
Hihihi vad kul för henne med både halm och ett berg med papper! 😂
#9 Ja! Hon är nog väldigt glad nu :D
😄
Man kan använda ett mjukt ängshö men helst inte halm då det är för hårt. Så vill ni ha hö leta efter ett som är mjukt och inte hårt.
( Ellrose Hamsteruppfödning)
#6 nej inte bilden i inlägg #2 😉 Det var en printscreen från en hemsida.
#13 Jaha sorry! Jag vet inte hur man länkar till hemsidor
#12 Jag tog halmen i handen och gjorde till en boll och tog bort alla hårda strån, så halmen är mjuk. Men jag kan köpa mjukt hö från affär. Vilket hö rekommenderar ni?
#12 ängshö är det jag använt. Från vitaverde, har köpt på ullared. Kolla meddelande 🙂
#16 Okej jag ska nog köpa det idag :D
Du skriver att hö går att ge. Vill påpeka att hö är farligt för det kan sticka hål och ge sår i kindpåsarna. Jag skulle inte riskera att lägga in varken hö, ”mjukt ängshö” eller halm. Finns så många andra material de kan boa med, som exempelvis rivet toa/hushållspapper eller carefresh. Vet att ängshö och halm är mjukare men finns ju fortfarande en risk.
#18 Halmen är inte ett dugg hård, den är supermjuk. Men hon har inte ens rört halmen så jag ska ta ut den.
Hö och halm som är mjukt går hur bra som helst att ha i buren. Vill man testa innan man lägger ner det i buren så tar man det bara i handen och kramar åt det.
Nu är det inget jag själv använder och tycker inte det är nödvändigt i en hamsterbur då det finns annat att ge. Men som sagt, så länge det är mjukt går det utmärkt att ha i buren. 🙂
#20 Jag kramade åt handen för att känna om det fanns hårda strån, men det gjorde det inte.
#20 Jag kramade åt handen för att känna om det fanns hårda strån, men det gjorde det inte.
Jag har använt det när jag haft typ lite naturkänsla i buren och har kollat om det är mjukt innan. Jag fick tipset om ängshöt av en uppfödare som har det och jag litar på hen till 1000. Jag använder dock nästa bara toapapper men ibland hö.
#23 Jag använder bara toapapper men jag vill testa nytt ibland. Hon har alltid en hög toapapper i buren