Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 990 ggr
[MelliOO]
2018-11-22 16:21
0

Lyfta på huset?

Min hamster är väldigt svår att väcka på kvällarna. Han vaknar först vid 10-11 tiden om man inte väcker honom. Jag brukar krafsa på huset och i spånet, men han sover fortfarande som en stock. Då kommer man till det här, kan man lyfta på huset? Jag brukar krafsa på huset, sedan lyfter jag det sakta, sakta upp och tar bort det eller så sätter jag tillbaka det igen för då vet jag att han vaknat.

Han brukar inte vara så trött när man väcker honom, för när han väl vaknat springer han runt i buren och leker, och klättrar upp på händerna. 

Blir hamstern rädd av att man lyfter på huset, även om man gör det sakta? Min hamster verkar i alla fall inte bry sig ett dugg.

Juicen
2018-11-22 16:34
0

nej inte min heller, men det är ju såklart olika för olika hamstrar som allt annat 
men jag tycker att det ska vara okay så länge man inte märker att det stressar hamstern, vilket det ju i ditt fall inte gör

[Svea&Sabina]1
2018-11-22 16:38
0

Min hamster vaknar runt 19 tiden och så tar jag ut henne. Men när jag ska städa buren på dagen så krafsar jag i spånet och då kommer hon ut. Om hon inte vaknar så krafsar jag på huset och lyfter långsamt.

Pandi00
2018-11-23 00:14
0

Det stressar de flesta djuren att väcka dem på ett sånt sätt så jag skulle aldrig gjort det medvetet (självklart att man kan råka om hamstern ändrat sovställe utan att man visste). Det går från mörkt och trångt till ljust och öppen yta, absolut en stressfaktor som kan korta ner hamstern livslängd