Uppfödare?
Jag har letat jätte mycket efter en uppfödare nära mig, jag har alldrig hittat någon. Vet ni någon uppfödare vid norrbotten? Om man skulle åka en välldigt lång bit, typ till stockholm, skulle hamstern klara hela vägen? eller skulle det bli för jobbigt för den?Kan man transportera hamstrar via buss? isåfall hur långt?
Vet inte om jag skulle åkt så lång för att köpa en hamster, men som ett ungefär :)
(om gruppen, avel, är fel till den här sorts tråd så får ni ändra)
Den uppfödare som är längst norrut är nog Lotte i Marmaverken utanför Söderhamn.
En hamster klarar av lång transport om man har mat och vatten till dom. Och jag har ordnat iväg hamster till Skåne härifrån Västerås. Det är långt…
Så dessutom om man kan ta sig till vissa städer som Stockholm så finns det större utbud av uppfödare.
Ja och jag har sålt en hamsterbebis till Oslo!! Inga problem, bara att se till att den har en bra transportbox och mat och vätska sedan är det inget problem.
Jag åker ju ca 1 timme med mina när jag åker till utställningar och de brukar oftast sova sig igenom hela resan *S*
precis, flera uppfödare åker långväga med för att få sina djur….
Transport kan nästan alltid ordnas om någon uppfödare finns i närheten.

Jag hoppar in, då jag såg mitt namn nämnas:) Jo, stämmer att jag är den som är mest norrut av oss uppfödare. Och jag har sålt flera gånger till folk bl a i Skellefteå-trakten, har en ev. köpare nu på gång från Umeå. Jag brukar skicka bilder undan för undan på hamstrarna, och för det mesta sen fara ut mot E4-an där man möts upp med hamstern. Men det har även hänt att man åkt den extra svängen (7-8 km) och tittat på alla jag har. Så det är inga problem för de att åka så långt. ( har också levererat till Finland/Tyskland/Österrike utan problem, har de bara mat och vätska går det bra)
Men i och för sig, som Maria skrev, finns det ju kanske större utbud av uppfödare kring Stockholm, det beror ju förstås på vad du är ute efter för färg och hårlag också:)
Mirella åkte 2 timmar c:a, det va inga problem, hon sov hela vägen i transportburen, hon hade tillgång till basfoder å gurka (vätskan de då). De va ifrån Maria i Västerås till Smedjebacken (Dalarna).
#6 Ja, så kul att du tog dig tiden att åka till mig…men så är det ibland om man vill ha nåt speciellt. Mirre är sååå fin.
jag har åkt med djur till bla göteborg vilket de klarat bra.
har de bara mat å tex gurka så klarar de resan bra. de sover ju största delen av restiden.

#5 Har du någon hamsterkull just nu? vilket hårlag har du på hamster ungarna? vilka färger?
Jag bor i Piteå och i Övertorneå, men jag kan åka en liten bit om man kan transportera hamstern nån stans.
#7 Jo, men visst!! Är så nöjd med lilla tjej, förutom ibland.. haha.. Men oftast. Hon är en väldigt fin tjej :)
Hur mycket säljer ni för??

#11 de flesta reggade uppfödare tar mellan 150 och 200 kr för bebisarna. De som inte är reggade brukar ligga på mellan 100 och 150 kr tycker jag mig ha sett :O)
#12 jösses vilken söt ulltott :o))

#14 Haha Åsa, hennes brorsa, också sobel rex, HETER t om Ull-Totte!:)
#15 Nä du skojjar??? Snacka om att jag slog huvvet på spiken helt ovetandes där *hahaha*

#7 Ok, men varför går inte det med buss längre?

#7 Vilket hårlag?

#17 o 18 Undrar om det inte är mig du frågar.) Jo, varför det inte går över gränserna längre, är att busschaufförerna inte vill ta ansvar för dem. Ofta byter man buss och chaufför, man kanske blir stående några timmar osv, och det är kallt. Det är ungefär de förklaringarna jag fått när jag ringt.
Hårlagen på mina hamstrar är långhår, en del rex, en del satin. Kullen nu, är lh/rex blandat.

#19 Oj, ja, det var dig jag mena :) Ok, det är lite tråkigt att man måste byta buss mellan gränserna.
långfärdsbussarna har infört totalt djurförbud så nu får man inte ta med sej hamster även om man reser själv.
men vem ser vad man har i sin lilla kasse

Om man har dom i en liten handuk så ser väll ingen, hehe ;)
Man kan ju ha djur på tåg :) Förra veckan så åkte en person(vet inte om hon vill att jagv ska säga vem det är) tåg med en hamster :)
Värd på Choklad iFokus
jo tåg är ok att ha djur på om man säger till å får sitta i djurvagn.
det är långfärdsbussarna som har djurförbud.
bussarna är ju oftast ett billigare resalternativ till tåget.
förr kunde man frakta djur som bussgods, djur åkte inne i bussen å inte i lastutrymmet bland övrigt gods, numera tar de inte djur som bussgods
Skellefteå där bor ju jag!
Kommer till dig Lotte om jag ska skaffa mer djur!

Ja gör det du:) Jag hade kunnat skicka med nåt upp nu i helgen, då mina brorsdöttrar for upp till Skellefteå igår! De har några vänner där uppe.
Jag är inte reggad ännu, men är uppfödare i östersundstrakten. Åker även till umeå en sväng ibland.
som sagt, en del (dom flesta) uppfödarna brukar samarbeta…så vill man ha en hamster speciellt från ngon i sverige så brukar denna bit kunna lösa sig. Vi träffas ju ibland på utställningar och då kan man komma överens om att lämna ett djur till någon i närheten av köparen.
det är så vi gör när vi ska ha in nya avelsdjur någonstans ifrån, möts upp på utställ och hämtar djur.

#26 Ok, när ska dom fara nästa gång?

Det vet jag faktiskt inte..) De har ju nyss varit där, och har 6-7 timmars resväg enkel resa, så de gör nog inte det så fort igen..

okej, då vet jag.
Näemn lotte, vad är det jag ser! har du rexarbeibsar utan att tala om för mig?:O vilken synd!:)

Näpp, inga rexar, bara rexbärare.) Men mamsen i ena kullen är rex. Lovar, du kommer höra av mig om jag får nån rex;)
Hihi, känns bra att höra,då kan ja va coollugn:)