några frågor om hårlag.
sitter å kollar på en av honornas stamtavla å får endel frågetecken som ni nog kan hjälpa mej räta ut.
i hennes kull var de 9st.
2st var lh,rex.
5 var kh satin.
1 kh,rex satin och 1 ren kh.
färgerna de hade är caramel och choklad men det är oväsentligt då det är hårlagen jag funderar på.
föräldrarna är s.ö creme kh och choklad,satin kh.
farfar är choklad kh rex å farmor rost kh.på farfars sida finns bara kh,farmors bakgrund saknas.
morfar är samma som farfar. mormor är choklad skp kh sen saknas info.
nu till frågan: om det nu finns så mkt kh i stamtavlan hur kom det sej då att två blev lh?(min hona är reggad som kh men har nu fått toffsar)
sen undrar jag över rexet? måste inte den ena föräldern ha synligt rex för att nån av ungarna ska bli rexad?
Nej rex är recessivt så det bärs med och behöver alltså inte bäras av någon förälder.
Sannolikt finns där lh på mormors sida bakåt som du inte ser.
Men om din hona som är reggad som kh nu fått tofsar, maila då till guldreggaren och tala om reg.nr och be att hon ändrar till lh.
ok så då ska alltså min hona kunna få rexade ungar även om inte hennes partner har nåt rex i sin stam?
Helt riktigt, hon bär på rex bakifrån. Det är bara dominanta anlag som bandat och umboros t.ex. som måste bäras av den ena föräldern för att det ska kunna komma. Men rex är alltså recessivt.
I min senaste kull fick jag ju en liten tös som är rex och satin. Satin är ju dominant och det har pappan till kullen. Rex finns på både mamma och pappas sida. Honans farmorsmormor är rex och hennes morfarsfarmor är också rex, alltså långt bak :o)
#2 hennes partner MÅSTE oxå ha rex i sina anlag…
Vet inte men jag tror Åsa la orden fel för hon vet att recessivt betyder att båda måste ha d bakom sig… eller hur Åsa??

Ja Åsa nu måste du ha lagt orden fel som Marie skriver!
För att få rex måste båda föräldrana vara det eller bära på det för att det ska slå ut på ungarna, det är som sagt recenssivt!
Och din hona låter som en dålig Lh, och dessutom kan ju den okända stammen spöka en del också!
dåligt rexad är hon å dåligt lh. synd för annars är hon mkt fin i storlek å har mkt härligt humör.färgen är djup å fin.
eftersom det nu är så mkt kh i hennes bakgrund men hon blev dåligt lh så är jag tveksam på vilken hane hon bör paras med, en kh el en lh?
om jag tar en riktigt bra lh hane så borde jag ju få minst en fint lh i kullen men resten kan ju bli dåligt lh/kh. så hur bör jag göra?
Hahaha jösses så jag skriver ibland *ASG*
Självklart måste båda föräldrarna bära rex för att det ska bli rex. Jag förtydligar mig därför här:
Caroline har rex-påbrå från BÅDA sina föräldrar. Carolines Pappas mormor och hennes Mammas farmors mor är rex :O)
Nu dubbel-kollade jag innan jag tryckte på skicka :O)))))
Ni kan se bild på Caroline i tråden "Månadens hamster November" nr 5 är hon, så lockig o fin.

Ja visar det sig att hon har hontofsar, alltså nåt som bara lh-honor ska ha, så skulle det ju vara det allra bästa att para henne med en lh-hane.
Det här är lite nackdelen med att para kh med lh och tvärtom, då det kan bli lite förvirrande, även i efterhand s a s. Men samtidigt, två kh kan ju bära på lh, och det kommer det i kullen ändå, så det är bara att kämpa på isåfall om man vill hålla sin kh-linje så ren som möjligt. Spara nån kh, om man nu får det, och sen para den med en annan bra kh..
Lycka till!