Smittspridning på utställningar?
Kom att tänka på det här med smittspridning, jag hittade inget på SHFs hemsida…
Iaf, vid incheckningen, är det någon kontroll där för att se så de inte tex har ohyra eller någon sjukdom? Om det görs, vad händer då med de som inte får komma in, blir de bara avvisade eller får de sitta i något separat rum eller så?
Väl inne i lokalen, brukar domare/friskkontrollanter/andra som handskas med djuren sprita händerna mellan varje djur eller vidtas det några andra åtgärder?
Slutligen, finns det något fall där en smitta har spridits på utställning? Vad var det för smitta, när?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Iaf, vid incheckningen, är det någon kontroll där för att se så de inte tex har ohyra eller någon sjukdom? Om det görs, vad händer då med de som inte får komma in, blir de bara avvisade eller får de sitta i något separat rum eller så?
**Ja, det finns en kontroll vid ingången, där man blåser på hamstern/gerbilen o kikar efter tecken på sjukdom eller ohyra, djur som är friska är välkomna in, djur som visar sig ha ohyra får inte komma in i lokalen.
**
Väl inne i lokalen, brukar domare/friskkontrollanter/andra som handskas med djuren sprita händerna mellan varje djur eller vidtas det några andra åtgärder?
Eftersom en hälsokontroll sker i ingången så kommer inte ens sjuka eller ohyre drabbade djur inte in i dom delarna av lokalen…och dom som tagit i dom sjuka djuren tvättar av sig nogrannt med sprit.
Slutligen, finns det något fall där en smitta har spridits på utställning? Vad var det för smitta, när?
Hmm….detta har jag inte alls koll på då jag började ställa ut detta år, men någon mera erfaren kanske kan svara på detta?
Man vet aldrig, de kan ju ha någon smitta som inte syns, eller som de bär men som inte brutit ut eller så.
Samtidigt vet man aldrig ifall man missat något också. Jag har själv ingen större erfarenhet av utställningar öht iom att jag bor så pass långt bort och här är det ganska dött, men jag har tagit mig iväg på en råttutställning -04 iaf - och där visade det sig att mina pojkar hade löss, vilket friskkontrollen missade så det upptäcktes inte förrän de var framme hos domaren…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
OKi…nu vet jag att SHF är mkt noga med både hygienen efter kontroll och dom kollar djuren mkt noga. Så vad jag vet så har det inte slunkit in någon ohyra eller sjukdom.
Ev ohyra/sjukdomar upptäcks som Maria skrev, redan vid inchecket. Självklart kollar domarna hur djuren ser ut, det ingår ju liksom i bedömningen, även på pet.
Ja alla domare och även inchecks-personerna spritar händerna mellan djuren, det är A och O.
Jag vet inte heller om att någon smitta spridits på utställning, de som ev haft ohyra/sjukdom har blivit stoppade redan i inchecket. Jag har ju själv av och till suttit i inchecket och råder minsta tvekan så tittar en till på samma djur.
Kommer det något djur med ohyra/smitta så får antingen ägaren åka hem med det eller också får det stå inne i det rum som används som sekretariat, helt åtskilt från de andra djuren.
Det är ju tack vare denna rigorösa kontroll som det tar tid i inchecket.
Ok. Låter bra :) Bra att veta till framtida utställningar om inte annat.