Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 3237 ggr
[eliinmeyer]
0

Vad för sorts jord?

Hej :) Jag har sett och tycker att min hamster verkar vara en som gillar att gräva då han gör det utanför buren ofta, alltså ska alltid försöka gräva sig under min heltäckningsmatta och försöka gräva i hörn på lådor och hålla på, dock gräver han inte i buren så mycket, vad kan det bero på tror ni? :/ I alla fall, jag tänkte testa om han gillar att gräva i jord. Men kan man köpa vilken jord som helst eller ska det vara en viss sort, ska man göra något med den, rekommenderas det kanske inte att man har jord till dem av någon anledning? Jag vet inte, vad ni än kan om jord, hit me with it ;)

[AnimeV4]
0

Varför inte testa torv? Det har jag som underlag till mina icke-grävande marsvin🙂

[lillelull]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Torv dammar en del… men jag har en grävstuga sån diggy grävstuga heter den om man googlar, och i den har jag bara carefresh och det är roligt för honom han gräver i den och kommer ut på botten. Skickar en bild här så du förstår hur den ser ut

[lillelull]
0

Ja nu såg man ju dumt nog inte hela stugan men ja

[AnimeV4]
0

Om man håller den fuktig är det helt ok. Då tycker jag inte att det dammar mer än andra underlag.

[lillelull]
0

Ja d är sant! Men d kanske kan vara svårt att hålla den lagom fuktig och inte för våt för hamstern? Någon annan som vet mer om detta? 🙂

[AnimeV4]
1

Annars tror jag att blomjord är mer lämplig! Stalltorv finns nog bara i stora balar på ca 34 kg. Annars vet jag att folk använder torv till hamstern. Finns i sökfunktionen!🙂

[lillelull]
0

haha ja de blir väl lite mycket  med 34 kg till en hamster kanske  😂 
Men de bör finnas i mindre påsar eller något tror jag 🙂

[eliinmeyer]
0

Så en vanlig säck med blomjord funkar bra? Inget man behöver göra med den för att det inte ska vara några bakterier eller så?

[AnimeV4]
0

#7 Haha, japp! Men då kan man med fördel dela upp den och ha en del i en tunna där man vänder den ibland och håller den fuktig.

#8 Inte säker på blomjord, men torv har ett lågt pH-värde som gör att bakterier inte trivs. Mer om det här: http://rsmustang.se/?page_id=90

Jag har dock Södra Århults torv och tycker att den är den bästa hittills. Granngårdens egna har en massa pinnar i som man måste plocka ur. Krafft har också ganska mycket pinnar, men långt ifrån lika många som Granngårdens. Århults är väldigt fin och har nästan inga pinnar alls, men som med all torv finns det lite jordaktiga klumpar och fina rötter som man kan plocka ur eller dela.

fannybany
0

Jag provade torv till min grävhamster .. Värsta någonsin! Det klumpade ingen hennes nos och blev helt otrevligt. Men det är väl olika från fall till fall.

[eliinmeyer]
0

#9 för jag kollade runt på några gamla trådar här på iFokus då andra sagt att de använt vanlig blomjord, så jag antar att det funkar

Instabeliebeer
0

Använd ekologiskt är nog bäst

[AnimeV4]
0

Ja, torv kan lätt sätta sig i nosen på marsvinen också. Även i ögonvrån. Det är för att det dammar när det blir torrt, men om man sprejar lite varje dag så binder det sig. Tror att det är detsamma med jord fast att jorden inte dammar lika mycket när det blir torrt utan snarare torkar ihop sig och blir lite hård. Du får pröva! Du skulle kunna få lite torv att pröva av mig om du bor nära. Vart bor du?🙂

Mosten
0

Jag använder Änglamarks ekologiska jord som jag köper på Coop till mina och har i lekhagen, blandar i lite undulatfrön så de får lite att leta efter 🙂

[AnimeV4]
0

#14 Vad kul det låter!😃

[eliinmeyer]
0

#13 Jag bor i en liten semesterort som heter Grebbestad. Ligger 40 min från Strömstad :)

[AnimeV4]
0

#16 Lite långt då jag bor i Skåneland, men har du vägarna förbi så! Annars kanske det säljs i mindre förpackning på Blocket eller i något stall.

Cafesinner
0

Jag har alltid haft Garants ekologiska blomjord, men insåg nu för en liten stund sedan att den innehåller gödsel. Panik… Det står nämligen inte under "sammansättning", utan längre ner så jag lyckats missa det. Eww!!

[AnimeV4]
0

Jag tror inte att hamstern bryr sig iallafall😃

Evovva
0

Mina älskar att gräva i lättströ. Har det som underlag i buren. Även alspån är bra att gräva i.

[eliinmeyer]
0

#20 ja jag har också det i botten av buren, alltså hampaströ, men min verkar inte vara mycket utav en grävare, men ska testa till sommaren då min mamma odlar blommor osv så ska jag ta lite jord i en burk och se om han tycker det är roligare att gräva i :) Som sandbad typ fast jord