Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 823 ggr
Mosen04
1

Varför får min dvärghamster "ryck"?

Ja.. Jag märkte idag, hur min 1,5 år gamla dvärghamster Lilly, fick som ett slags "ryck" när min syster höll henne. Hon ryckte till med huvudet åt båda hållen flertal gånger, och kroppen nästan hoppade till. Jag börjar nu bli orolig för henne, eftersom det verkar som ett väldigt udda beteende, hon har ju aldrig gjort så förut, och hon börjar ju bli gammal. Vad kan detta bero på? Överreagerar jag? Tacksam för svar!

[eliinmeyer]
0

Jag tror det bara beror på att hamstern blev rädd, så gör min också, det är nog bara en reflex, att de är vaksamma och beredda "att fly" :) jag skulle inte oroa mig :)

Mosen04
1

Min syster höll dock bara henne och lät henne gå omkring på henne, vilket vi båda har gjort flertals gånger utan att hon har reagerat på det sättet. Jag har dessutom haft en hund i mitt rum förut, och då reagerar hon inte på det sättet, även fast hon är rädd, så tror därför inte att hon uppförde sig så för att hon blev rädd. Saken är den att hon liksom ryckte till på huvudet, som när vi skakar på vårat huvud, och hon hoppade samtidigt till. Det verkade som ett väldigt, väldigt konstigt beteende. Jag tyckte att hon uppförde sig konstigt, och har hört andra berätta hur deras hamster har börjat att uppföra sig på ett väldigt konstigt sätt och att de sedan behövt avliva sin hamster, eftersom den uppförde sig på detta sättet för att den var sjuk. Har dessutom haft 3 dvärghamstrar innan henne, och ingen utan dem har uppfört sig på detta sättet, så tror därför det är något annat 😕