Sår/skorpa på nosen
Har postat detta på Dvärghamster-sajten också. Vi har två vintervita bröder, drygt 3 månader gamla, som bor tillsammans. Den ena har fått något som ser ut som en sårskorpa på nosen och han är lite skavd runtomkring. Nosen är också rödare om man jämför med brorsans. Vad jag kan bedöma äter han och dricker som vanligt. De bor i en dunabur. Kan det vara gnagsår, eller kan det vara något annat? Tacksam för tips! Bifogar en bild på den stackars nosen.
Har han kanske bråkat med någon så de kommit blod?
Eller så kanske det är torkat snor?
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!
Tvätta med lite ljummet vatten och en bomullstuss och se om det inte lossnar? Ser ut som fasttorkat snor…
Vi har försökt att tvätta, men det sitter kvar, trots att han gnider mkt själv med tassarna också.
Stör det honom?
Ja, med tanke på hur mkt han gnider och tvättar.
Ja, det skulle nog jag också opera… Vet du om det gör ont då?
Om det inte går att tvätta bort och han är irriterad kontakta veterinär.
Kontakta veterinär. Man kan göra det gratis på internet också har jag för mig om man inte vill betala i "onödan". Det är bara att skicka in en bild å fråga dom.
Annars får du åka in till en veterinär som #7 säger
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!
I går kväll och morse såg det plötsligt mkt bättre ut! Den stora "pluppen" har trillat bort, och nosen ser inte lika röd ut heller! :) Ska ringa och prata med veterinär och höra vad denne tycker vi ska göra.