mat från dollar store?
Hej. min kompis har precis köpt en hamster av en på blocket. hon har gett den mat från dollar tror det hette Vitakraft Menu Vital. Är den maten bra eller dålig+ samt kan man gå över till ett annan mat eller är det svårt?
samt den har typ något som ser ut som pellets ska/kan hamstrar äta det? och dom där gröna runda sakerna ?
( Ellrose Hamsteruppfödning)
Hamstrar kan äta dom "gröna runda sakerna" och även pellets :)
ok. jag tänkte om det var farligt om dom äter mycket av dom. det var jättemycket av dom gröna och av pellets och tänkte om man skulle säga till henne att hon kunde ta bort lite av dom.
( Ellrose Hamsteruppfödning)
Jag tycker absolut inte att man ska köpa Foder i en "vanlig" butik eftersom att kosten är en så viktig del för att hamstern ska må bra. Det är inte svårt att byta Foder sålänge man inte byter för snabbt. Blanda med hälften gammalt Foder och hälften nytt och sedan gradvis mer av det nya. Färgade pellets ska hamstern inte ha för mycket av eftersom att det är svårt att veta vad de innehåller. Det bästa är om hamstern bara får fröer, sädeslag och andra naturliga ingridienser i fodret.
#3 finns det någonstans man kan hitta sånt Foder att köpa i butik? För av de recept jag sett innehåller massa konstiga fröer etc som jag inte ens visste fanns eller ens att det var ett ord. Eller finns det ett bra recept med vanliga fröer man lätt hittar i sin butik?
#4 Butiker säljer oftast inte särskilt bra Foder utan det bästa är självfallet att blanda eget, eftersom man kan anpassa fodret efter sin hamsters behov.
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Mini Hamster nature skulle jag rekommendera. Inget färgar bara normala ingredienser. Enda anledningen till att jag köper butiksfodrer är att det står näringsvärden osv. Jag tycker det är svårt att blanda eget. Den innehåller inga socker. Det enda som ser "konstigt" ut är några gröna pluppar men det är bara ärtor!! Just nu rensar jag ur de feta fröerna eftersom min lille hamster börjar bli lite rund :)
#6 Mini hamster nature har en ganska låg proteinhalt (14%). Proteinhalten ska helst vara 16-17% om jag minns rätt, och det kan vara svårt att i efterhand veta hur mycket protein man ska tillägga, men man kan lägga i några extra mjölmaskar i matskålen. I Sverige finns det inte så många bra hamsterfoder så det bästa (och billigaste) enligt mig är att blanda eget. Hamster harvest är ett hyfsat bra Foder till guldhamstrar som man kan beställa online på bland annat Viovet.co.uk. Vill man ha recept på Foder så kan man kolla runt på olika uppfödares hemsidor:)

#8 jo jag har sett att du har lagt ut ditt recept förut men jag har aldrig hört talas om vissa saker så står i det receptet, har du näringsvärden?
#8 Lägg gärna ut vilken sort du använder, då olika sorter innehåller olika näringsvärden. Finns ju t.ex. många olika undulatblandningar, solrosfrön m.m. att välja på.
Mvh
Mig
Jag fick det där av en uppfödare. Så värden har jag inte men hon blandar efter det så jag vet att det är bra.
Vilken uppfödare fick du det av?
Mvh
Mig
#11 även om det är en bra uppfödare, är det så smart att lita blint på att det är bra värden?
Håller med #13. Vad som är bra är olika i allas ögon
Mvh
Mig