Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 855 ggr
[eliinmeyer]
2016-02-21 23:12
0

Har inte haft övergångsfoder?

Hej När jag köpte hem min hamster för några dagar sedan så köpte jag bara en fröblandning men tänkte inte på att ha något övergångsfoder? Funkar det att de kanske får en helt ny mat än vad de är vana vid? Eller kan de göra dem stressade? Han äter den osv men blir orolig ändå..

Evovva
2016-02-22 00:21
1

Risken är vid för snabbt foderbyte att den blir lös i magen . Köpte du hamstern  i djuraffär?  Bästa är att köpa hamster från uppfödare. Då får du alltid övergångsfoder skötselråd och livslång support. Låt hamstern vara så den får komma till ro. Ge mat, prata med den gör rent i toaletten osv. Men försök inte att ta upp den. Den behöver tid att vänja sig i sin nya miljö.  Köper man hamster från uppfödare är dom handtama och vana att bli hanterade. I djuraffärer håller dom sällan på med djuren tyvärr. Lycka till.

LinneaPuh
2016-02-22 00:21
0

Det fungerar nog! Har hänt mig också :)

[lillelull]
2016-02-22 02:14
0

vad ger du för mat? Vilken blandning har du köpt i djuraffären?

[eliinmeyer]
2016-02-23 00:12
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 jag veta att uppfödare är bättre men jag hade inte så mycket till val, sen har jag läst på en hel del om hamstrar så jag vet mycket :) jag skaffade den för 1 vecka sedan och han är faktist snart handtam, vi är redan halvägs där ;) #3 jag tror att det är den har maten jag har som är på bilden, någon som vet om den är bra? Vill helst blanda eget men ja, just nu har jag det här

[lillelull]
2016-02-23 02:22
0

Jag använder inte de fodret, Det hade vart lättast om du kunde ge innehållsförteckningen? Det är också ganska sällan dessa blandningar innehåller allting som en hamstern behöver, ibland är det fakriskt så att blandningar djuraffärer ofta säljer är rent ut sagt skit så man får ju kika noggrant på vad en hamster behöver och vad som faktiskt finns i fodret. Man får ofta som hamsterägare blanda eget Foder det finns många bra recept på det, ex på hamsteföreningen hemsida kan du se vad en hamster behöver och hur man kan blanda egen mat så det blir en bra balans. Kan skicka länk här - http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/allmänt/foder-mat-18550626 men att BARA ge vitakraft de kommer inte bli bra men jag vet inte vad du mer ger? Jag använder, oxbow essentials och Versele laga. Jag ger även kattmat torrfoder ( utan taurin) annars kan du köra med hundmat också sen ger jag rå nötfärs ägg och grönsaker. Och jag vill inte verka hård men man har faktiskt alltid ett val mellan att köpa från seriös uppfödare eller närmsta djuraffär Hur menar du med att du inte hade ett val mellan att köpa från en uppfödare eller djuraffär?

[lillelull]
2016-02-23 02:23
0

Länken blir skit varje gång men du kan gå in via hemsidan och sen guldhamster allmänt foder

91Marran
2016-02-23 09:25
0

Hur ser näringsinnehållet ut?

Mvh
Mig

[eliinmeyer]
2016-02-23 12:04
0

#5 mina föräldrar ville inte köra långt för att jag skulle få en hamster, utan tyckte att djuraffär fick räcka Men jag ger han även grönsaker som morot, gurka (bara ibland) och knäckebröd, ägg, ost, potatis, ris osv :) Jag kan lägga ut en bild snart på vad den innehåller. Men det var också så att där jag köpte maten så fanns det inte mycket fröblandningar mest pellets, därför tog jag den här. Men planerar att göra eget :) Men det som fanns på hamsterföreningen innehöll ju inte exakt alla de mängder som de ska ha utan på vissa saker mer och andra mindre men sånna skillnader gör kanske inte så mycket?

91Marran
2016-02-23 14:36
0

#9 beror från hamster till hamster. Men till att börja med så ska du lägga dig i mitten någonstans och sedan utvärdera därifrån. Det får varken vara för lite eller för mycket av något.

Mvh
Mig

[eliinmeyer]
2016-02-23 14:43
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan inte riktigt läsa sånt här, så jag vet inte vad det innehåller, men här är en bild på baksidan om någon hittar något

91Marran
2016-02-23 15:08
0

14 i protein är för lågt tycker jag. Minst 16-17 till en guldhamster. Hittar inget rent om fibrer, fett och kolhydrater tyvärr. Jag hoppas att någon annan kan hjälpa mer. :-)

Mvh
Mig