Hjälp, ska skaffa hamster!
Hej! Jag ska skaffa en hamster, har hört att vissa raser är mer sällskapliga än andra och mer tama. Jag skulle vilja veta vilken ras som är lättast att få tillgiven samt vilka raser man ska se upp för ifall man vill ha en sällskaplig, tam och glad hamster som man kan hålla i. Som inte bits och är aggressiv. Tacksam för svar! MVH Emilia
Hej jag har jag har en rysk vintervit vid namn Jonurban. Jag tycker han är jätterolig att se på och han är jättekelig av sig. fast han är mammig av sig och har tycka för mig mer än min mamma. men det gör inget då han är min och det går ju att få dom tycka om många.🙂
( Ellrose Hamsteruppfödning)
Jag antar att du menar art och inte ras? 🙂
Jag tror mycket handlar om gener och hamsterns egna personlighet. Vissa hamstrar är betydligt mer självständiga medan andra verkligen älskar att bli ompysslad. 🙂 Vad känner du dig själv mest intresserad av? En guldhamster? Ett par dvärghamster? Eller en kines?
Det viktigaste att tänka på är att köpa hamstern av en uppfödare och inte från en djuraffär då du inte vet vad du får om du köper från en djuraffär.
Läs på lite på exempelvis Svenska Hamsterföreningens hemsida om de olika arterna så hittar du säkert det du söker efter.
En högst personlig åsikt är att guldhamstern är den mest tillgivna, tama och sociala hamstern. 🙂Men det är självklart helt individuellt och alla har egna åsikter kring vilken sorts hamster som är den bästa.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck