Starta uppfödning?
Hej!
Jag har ett tag funderat på att starta upp en hamsteruppfödning. Tänkte höra med er som har uppfödning redan, vad bör man tänka på innan man startar upp? För/nackdelar?
Tacksam för svar :)
//Geraldine, Tut, Ernst-Hugo, Svensson och Gunwald
Spreading love over the internet 
För- och nackdelar är ju svårt att säga något om, det är ju olika vad man tycker om att göra. Om man inte gillar djur finns det ju inga fördelar om man säger så. Om man gillar djur och tycker avel och genetik är intressant så är det ju ett ypperligt tillfälle att lära mer. Smådjursavel är ju inte så krävande jämfört med t.ex avel på hästar.
Nackdelar, ja det är väl att man förr eller senare tvingas hantera sjukdomar och olycksafall. All avel är en risk, speciellt för honan. Ibland kan man tvingas ta bort sjuka ungar med. Inte så roligt.
Sen ska man vara beredd på att det kostar en hel del, visserligen får man in lite pengar när man säljer ungar men det täcker bara en liten del av kostnaden.
Att få ungarna sålda är ett helt projekt i sig, det är mycket tid som går åt till att hantera mail, telefon, intresselistor mm. och köpare är som folk är flest, de flesta är vettiga men vissa är riktiga energitjuvar och tar upp mycket tid och engagemang för att i slutändan backa ur.
Man lär känna nya männsikor genom aveln, det är (oftast) roligt.
Det är givande att jobba mot uppsatta mål och känna att man lyckas. Fast bakslag kommer ju det med, det är oundvikligt.
Ibland undar jag vad jag håller på med egentligen. Andra gånger kan jag inte fatta hur jag skulle kunna klara mig utan mina älskade djur och allt de ger mig.
Lycka till med din avel!
Mvh Ingunn
#1 Tack för ditt svar! :)
Hej!
Jag vill bara be dig tänka igenom detta en extra gång. Det finns så många andra djur som redan finns som blir övergivna. Hur vet du vart hamsterungarna hamnar, vart händer med dom? Jag vet själv hur roligt det kan vara med snälla tänk igenom detta en extra gång. Varför skapa mer lidande? Kan vi inte ta hand om dom djur som redan finns istället?
Tack för att du läste det!
Kram
1800 talet gav rättigheter åt slavar.
1900 talet gav rättigheter till kvinnor.
Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur.
#3 Det är sant. Ska absolut tänka igenom det! Skulle ju kunna bli en annan grej, att starta upp ett "Hamsterstall" (likt hundstallet) där man tar hand om hamstrar som ingen vill/kan ha. Det ska jag absolut tänka över! :D
Tack för ditt tips! :)