Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2565 ggr
emeliesjostrand
0

Kastrering hamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har en guldhamster-hona som kräver en kastrering då hon har livmodersinflammation och att denne har växt. Jag undrar om det finns någon som vet vad det kostar att göra ett liknande ingrepp samt hur stora riskerna är med ett liknande ingrepp. 

Eftersom denna inflammation orsakar en hel del klåda på henne också undrar jag om någon har tips att motverka detta?

Tacksam för svar!

Bifogar en bild på min fina flicka Persika (fyller 1 år den 15 april 2015).

[Sthlmshundarna]
0

Oj, jag vet inte om jag skulle våga operera ett sånt litet djur. Jag hade nog avlivat tyvärr.

emeliesjostrand
0

Jag är rädd för att behöva det men jag tycker så mycket om henne att jag vill helst slippa detta… :/

[Sthlmshundarna]
0

#2 Ibland är det bättre att avliva, vet att det kan vara svårt men för hamsterns skulle är det bättre. Tror inte att någon veterinär opererar hamster heller….

Väldigt tråkigt att hon blev sjuk!

Scorpio97
0

Har aldrig hört om någon som kastrerat hamster. Tyvärr brukar små djur inte klara narkosen speciellt bra. 

Men om hon fått diagnosen livmodersinflammation borde väl veterinären ha informerat vad det kostar att kastrera? Jag googlade runt lite och hittade att det kostar runt 500-800 kr att kastrera möss, hittade ingen prisinfo gällande hamstrar. Men det borde ligga runt det priset ungefär.

Hoppas det går bra för er!

//Jessie

Scorpio97
0

Själv skulle jag nog ha tagit chansen att kastrera om jag hittat en väldigt kunnig smådjursveterinär. Även om det är stor risk att hamstern inte överlever, så finns det ju ändå en chans att hon gör det.

//Jessie

emeliesjostrand
0

Jag fick tipset att höra av mig till veterinärerna i Lund som skulle vara väldigt duktiga på liknande och "hyfsat billiga" men vad det innebär kunde hon inte heller svara på. Jag var hos veterinären i torsdags och kom inte hem förrän efter stängningstid så kunde inte ringa veterinären då så får vänta till tisdag. 

Jag är ju rädd för att risken är ju väldigt hög och att det då inte ska "vara värt" att försöka eller hur jag ska förklara det…

[Sthlmshundarna]
0

#6 Jag hade nog inte försökt. Det blir väldigt jobbigt för hamstern och dyrt för dig. Ibland är det bättre att inte tänka på sig själv! en stor kram till dig i alla fall!

emeliesjostrand
0

Tack så mycket Sthlmshundarna! :-)

[xamerax]
0

ibland är vi själviska som vill ha kvar våra djur och då inte agerar djurets bästa :/
Nu lider hon ,som du sa ,av bl.a klåda(antagligen har hon ont), senare kommer läkningstiden göra ont för henne också om hon nu överlever(och även då kan hon drabbas av diverse infektioner).
Det mest humana är nog att avliva :/
Det är ditt val om operation eller avlivning dock :/

(råkade anmäla någons inlägg, vet inte vems dock men det dök upp att jag anmälde någons, sorry för det!)

emeliesjostrand
0

Tyvärr så är det väl åt det hållet det lutar och det är ju klart aldrig kul. :/

Be-Bopz
0

Livsmodersinflammation är ju ett väldigt allvarligt tillstånd, jag vet att hos katt och hund kan man ibland behandla med medicin, men vanligast är att man tar bort livmodern, men en inflammation som detta borde redan ha behandlats, det borde väl en veterinär ha talat om kan jag tycka. Då en hamster är bytesdjur så visar hon ju antagligen inte HUR sjuk hon egentligen är, hon kan ha feber, flytningar, hjärtat kan rusa mm, hon kan tom dö väldigt hastigt. Hon borde behandlas redan, varför vänta?

UlrikaD
1

Om en veterinär diagnosticerar ett djur (vilket djur som helst) med livmodersinflammation så ska antibiotika sättas in omgående. Om djuret ens ska ha någon chans så är det där man börjar och det så fort man upptäcker det.
Att din veterinär inte har gjort det får mig att tycka att du ska vända dig till en annan veterinär och det så fort du bara kan.
Tror inte jag har hört talas om att någon veterinär rekommenderat borttagning av livmodern på en hamster någonsin faktiskt. Men smådjur är ganska sega av sig och klarar mer än man tror.
Men då ska det ju vara en veterinär som tror att det är det ingrepp som krävs för att hon ska klara sig. Inte någonting som man bara kastar ur sig.
Men ju längre hon har gått sjuk desto svagare är ju hennes immunförsvar och också hennes chanser att klara en operation.
Så en annan veterinär och en dunderkur med antibiotika är väl mitt tips och råd. Och det så fort det bara går.
Hoppas allt går bra, hon är supersöt din lilla tjej!

emeliesjostrand
0

Jo min hamster får antibiotika, klorhexidin (stavning?) mot klådan samt metacam. Eftersom Persika fortfarande äter som hon ska och inte visat några tecken på aggressioner så föreslog de att jag skulle höra av mig till veterinären i Lund. Så tänkte ringa de på tisdag innan jag bestämmer mig för något och höra vad de tycker. Så för stunden får hon lite mediciner men de trodde inte att det skulle räcka i längden då detta kan återkomma så säkrast var att operera henne. 

Både hon och hennes syster är så söta att jag smälter!

emeliesjostrand
0

Ber om ursäkt för att jag inte nämnde det tidigare, hade inte alls en tanke på det och var mest ängslig för operationen. Baytrix heter en den tredje medicinen om det är intressant. :-)

UlrikaD
0

Ok det var ju skönt att hon fick medicin. Bara du får tag i en duktig smådjurs veterinär så bör du ju få bra råd där.

emeliesjostrand
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte uppdatera med att säga att jag var hos Fågelkliniken i Lomma (lite utanför Lund) med Persika idag. De trodde inte det var livmoderinflammation utan kunde vara urinvägsinfektion istället. Vilket fall så sover hon där över natten då de ville ha lite bättre koll på henne innan de släppte iväg henne.

De berättade även att skulle man genomföra en operation där livmodern avlägsnas på en hamster skulle det kosta ca 5 000 kr. De sa även att själva narkosen inte är särskilt farlig för hamstern utan att det är deras tungor som blockerar luftvägen som kan göra att de har svårt att få syre ner till lungorna. De var därför tvungna att hitta någon bra balans där som kanske inte alltid var det enklaste. 

Nu håller jag tummarna för att lilla Persika ska bli frisk och att hon får komma hem imorgon! ♥

UlrikaD
0

Fågelkliniken är jättebra så hon är i goda händer.
Hon är supersöt och vi håller alla tummar och tassar härhemma:)

emeliesjostrand
2

De var duktiga men tusan vilka priser de tar! Speciellt jämfört med de som jag brukar gå till! Persika fick komma hem idag och det var urinvägsinfektion hon hade så tur för mig så slipper jag både operation och avlivning! :-)