Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 2451 ggr
Haloz3n
0

Avbruten förlossning??! Jätte orolig :(

Jag har en dvärghamsterhona som är dräktig, jag har haft dom i en vecka så jag vet inte exakt hur långt gången hon är. Jag vet att hon fått en kull tidigare för jag har två av dom från den kullen oxå. Hon har dom senaste dagarna börjat få synliga bebisbulor så hon har flyttat över till rätt låda o fått boa in sig där o så. Strax innan kl tio imorse skrek hon helt plågat några gånger och sprang runt o sprätte o hon började blöda lite o fläckade ner i några minuter sen slutade det och hon har under natten smulat sönder varenda toapapperbit hon hade så där va typ inget kvar så jag fyllde på det vilket hon tycke om för då började hon boa med det sen lät jag henne va o låg o lyssnade på henne o efter ett litet tag la hon sig ner och jag hörde något konstigt ljud sen något pip som jag tyckte lät som en nyfödd sen va det tyst och sen somnade jag (jag är oxå gravid så jag blir väl extra orolig och lider med henne mer). När jag vaknade vid tre igen så va det helt tyst och hon låg stilla i sin håla. Inga pip, inga rörelser, ingenting! Hon hade fyllt matskålen o vattenskålen med spån o papper så jag pratade lugnt o tyst med henne så hon visste jag va där (ingen reaktion) och började rensa skålarna. Efter några minuter kom hon ut (hon verkade må som vanligt men hon höll extra koll på att jag inte närmade mig hennes bo vilket hon inte brukar) och hon inspekterade vad jag hade gjort och letade efter något extra mumsigt så jag gick o hämtade en liten kokt potatisbit och gröt och när jag kom tillbaka satt hon i hörnet framför skålen o bara stirrade. Jag pratade lite tyst med henne igen och viftade potatisen framför henne tillomed nuddade hennes nos med den, ingen reaktion! Så jag la ner det o bara tittade på henne. Efter nån minut så började hon se sig omkring gick fram o luktade på potatisen o käkade lite gröt, eftersom jag fortf inte hörde någonting och hon verkar ha bulorna kvar så lyfte jag försiktigt på en pappersbit och kikade runt och såvitt jag kan se är det helt tomt och inga ungar. Jag lyfte upp henne för o känna lite på magen, de va inga problem och bulorna är kvar. För en timme sedan när jag kollade till henne så låg hon på rygg (hon ligger aldrig på rygg!) och när jag kollade till henne precis låg hon som vanligt men jag blev rädd att hon hade dött eller nått för jag kunde ju inte se henne andas o de va knäpptyst. Så jag pratade med henne o hon vaknade o stack upp huvudet o så men hon andas helt ansträngt och verkar vara helt slut o slö! Jag är jätte orolig att hon kanske fick en unge som dog eller va nått fel på o att hon åt upp den o nu håller inne dom andra eller att dom inte kommer ut och jag vet inte vad jag ska göra!! :'( Jag tycker det ser ut som att borde ha någon dag kvar eller så för hon är inte jätte stor men jag har aldrig haft en dräktig hamster innan så jag vet inte… Snälla säg om jag bara ska vänta o se vad som händer eller om jag ska försöka stressa igång värkar eller ta henne till en veterinär eller nått! Finns ingen vetrinär förens imorgon ändå men jag kanske kan åka till en uppfödare utanför stan som kan hjälpa eller nått jag vet inte.. Är bara så orolig för min lilla Flis :( Tacksam för alla funderingar och tankar!!

VildaVittra
0

Kan du inte be uppfödaren komma till dig? Man ska helst inte transportera dräktiga djur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Haloz3n
0

Jag kan fråga henne. Nu ligger hon på rygg igen och andas jätte tungt!:(

Fiona1234
0

Du kan masera lite på magen försiktigt för att förlossningen ska komma igång. Jag skulle ha åkt till närmsta bästa veterinär på en gång för om nån unge har fastnat eller liknande så är det stor risk för mammans liv :(

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Haloz3n
0

Okey jag ska försöka det. Det är just det jag är så orolig för! Särskilt eftersom hon verkar så besvärad nu! Och eftersom hon blödde lite imorse så måste ju vattnet ha gått eller vad man kan säga? :(

Haloz3n
0

Hon verkar vilja vara ifred .. Men hon kom upp ur hålan när petade i matskålen men när jag försökte ta upp henne så sprang hon tillbaka igen och jag vill ju inte stressa henne…

Haloz3n
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ingen jag kan åka till eller som kan komma hit nu. Inte förens imorgon bitti när djursjukhuset öppnar.. Hon är ju lite öppen så det skulle kunna sitta något där men jag kan inte se ifall där är en unge och vad ska jag göra om där en en? Försöka trycka/massera ut den?

Haloz3n
0

Ska jag försöka få henne o hålla igång? Inte bara ligga stilla

VildaVittra
0

Såg att du bodde i Lund och denna har öppet till 24. http://www.lundsdjursjukhus.se/resurser/akut.htm

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Haloz3n
0

Tack!!

Haloz3n
0

Fick prata med en expert i Malmö och hon sa att det jag beskrev va helt naturligt beteende. Tack o lov! (Jag hade nog inte blivit så orolig om det inte var för att det lät som att hon hade fått en redan menmen) Hur lång tid brukar det ta av förvärkar och så innan bebisarna börjar komma?

Cireea
1

#10 Hur har det gått inatt? 

Just hur lång tid det tar är nog lite mer individuellt, precis som för oss människor.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Mirre395
1

Lycka till med allt! Jag hoppas att det löser sig för småttingarna också:) Jag håller tummarna;)

Aristarcos
1

http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/avel-1920373

Tror nog inte det ska gå allt för lång tid, konsultera med din uppfödare vän bättre ett rådgivande samtal för mycket än för lite!

Kamparkempe
4

Oj då, lycka till med din lilla bebis och hoppas allt går bra! (haha med bebis menade jag hamstern). Men lycka till med din egen bebis också! 😉

Haloz3n
1

Tack alla!!

Haloz3n
1

Tack alla!!

Haloz3n
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jävla skit sajt! Det va detta jag försökte skriva iaf…

ItsAlvaa
0

Vad kul att det gick bra! Hoppas allt går bra med bebis-hamtrarna och din egen bebis.  :)

Mirre395
0

#17 Det har hänt mig 1000 gånger att texten försvunnit om man gör en ny rad, eller smily:( Om det nu var det som hände dig med:/ Skönt att allt gick bra! Jag hoppas att det får fortsätta vara det;)

Odette
0

Härligt, då kan du pusta ut! :)

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_