Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: burartillbehörinredning
Läst 914 ggr
Odette
0

Damm av finkornig sand?

Fick en fråga av en köpare, något som jag aldrig ens tänkt på… men sån här väldigt finkornig Sand, kan inte det damma och ge irritation i luftvägarna? Man undviker ju spån som dammar, men Sand kan ju också göra det.
Den Sand jag tänker på brukar vara i påsar och man ser att det finns kvar Sand på väggarna i påsen efter att man har tömt den så att säga. Åtminstone guldhamstrar rullar väl kanske inte i sanden sådär jättemycket, men det kan ju ändå ge av sig lite damm tänker jag..

Vad tror ni?

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Scorpio97
0

Jag har valt en någon mer grovkornig Sand än chinchillasanden av just den anledningen. Upplevde att chinchillasanden (som är väldigt finkornig) dammade, och märkte även att hamstern nös. Med den nuvarande sanden går det mycket bättre.

//Jessie

Odette
0

Ja, jag har bara haft den här finkorniga sanden ett fåtal gånger. Finns chinchillasand som är grövre och den dammar inte alls på samma sätt som den finkorniga. Så det är väl att föredra överlag, att inte ha alltför finkornig Sand.

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

annlen68
0

Vi har chinchillasand och har aldrig märkt att hamstern haft något problem med det.

Tina Torstensson
0

Jag har den finkorniga sanden till mina och har nog inte reflekterat så mycket över det, eftersom jag aldrig har upplevt problem med den. Jag tänker att eftersom den bara finns i en liten del av buren, så är hamstern inte utsatt för den annat än när den är däri och rullar sig. Plus att de bor i gångar i marken i det vilda och där bör det finnas en hel del finkornig sand/jord. Så på något vis känns det som att de är gjorda för att klara av ett sådant typ av material. 🤔 Men det var en intressant fråga!

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

Odette
0

#4 Ja jag tänker lite som du, de utsätts ju för lite allt möjligt i naturen och jag har svårt att tro att de skulle få besvär av att gräva i jord. Det är ju så de lever i det vilda. Men den här riktigt finkorniga sanden kanske inte är så himla bra i längden? Beror väl lite på var man ska dra gränsen, en del djur är kanske mer känsliga än andra också.

Men ja, jag fick mig en tankeställare iaf. Aldrig ens tänkt på det förut :p

_

Tina Torstensson
0

Nej, inte jag heller! 🤔🤪

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM