Clementiner och nagellack
Hej!
Knäpp fråga, men vågar ni måla naglarna och äta clementiner nu när ni har hamster/hamstrar?
Ända sedan jag skaffade hamstrar har jag inte vågat målat naglarna eller äta clementiner/mandariner. Är rädd att de kommer att gnaga på mina fingrar och få i sig nagellacket eller att det kommer att lossna och hamna i deras päls, så de slickar i sig det. Och clementiner/mandariner vet jag att de inte ska äta, och det tar sitter ju kvar ett bra tag i händerna efter man har skalat sådana. Håller alltid på med dem mer eller mindre varje dag, så det är därför jag frågar.
Jag vågar göra båda två :) Dom biter väl inte på dina naglar? Mandariner/clementiner är ingen fara så länge du tvättar händerna efter. Och bara lite gör inget ;)
**//Amanda
Jag hade gelénaglar en tid när jag hade massa bebisar och vuxna och jag märkte inte några problem :) Clementiner/Mandariner kan man självklart äta! Hamstrar kan ju själva äta det i små mängde och det är inget man behöver bry sig om överhuvudtaget om man har ätit det ;)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Det gör absolut ingenting om du har målade naglar och äter klementiner (samtidigt, om det är så!). ;) Skulle de bita på din nagel, så är det ju inte ens säkert att något nagellack lossnar och om det gör det, så är det inte ens säkert att de sväljer det och om de gör det, så dör de inte av en liten flis nagellack (inte ens MED klementindoft på). ;) Man ska bara helst inte måla naglarna i närheten av hamsterburen på grund av ångorna och inte ge dem klementin att äta, men SÅ känsliga är de inte att du behöver vara rädd att något ska hända om du har nagellack och klementindoft på fingrarna, så du kan vara helt lugn. ;)
Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM
Ok, vad bra. Tack så mycket för hjälpen, allihopa! :)
Har jag inte ens tänkt på. Äter clementiner och målar naglarna. Ingen tanke på att det skulle vara farligt.

Jag tänker mest på att clementiner och mycket annan frukt är väldigt besprutat, och särskilt skalet såklart, så jag hade nog tvättat händerna emellan, clementiner brukar man ju ofta inte skölja innan man äter dem eftersom man inte äter skalet själv. :)
Men men, jag brukar för det mesta tvätta händerna innan jag gosar med djuren i vilket fall, jag är väldigt beskyddande mot mina små =), så det kanske bara är mina personliga nojjor. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#6: Ok. Jag är lika nojig. Innan jag tar i dem tvättar jag alltid händerna, oavsett vad. Vad som bekymrade mig med clementiner är att till skillnad från äpplen och bananer, sitter doften i även efter man har tvättat händerna, plus att hamstrar inte ska äta sådana sura frukter.