Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 415 ggr
Mimmi_Lola
2014-12-06 14:04
0

Äldre hamster

Hej!

Min hamster är ca 1 och ett halvt år gammal, och jag märker att hon har blivit tröttare, fått sämre balans och orkar inte lika mycket längre. Hon är inte vaken lika länge som förr och är inte lika ivrig som hon brukar med att komma ut i hagen och i hamsterbollen. Ibland låter det från hennes mage, men hon har inte diarré. När hon får sin favoritmat har hon hamstrat den och inte rört den på en stund. Kanske det var en tillfällighet, men hon äter alltid den där extra goda maten direkt.

I buren har hon en del olika "våningar". Vet inte hur jag ska förklara det, men det finns ganska många saker att klättra på och buren är rätt stor. Hon har alltid varit väldigt aktiv, och visst är hon det ännu, men nu kan hon falla från alla "klättersaker". Någon gång har hon fallit på ryggen, det var jättehemskt och jag fick hjälpa upp henne igen.

Ibland är hon som vanligt; jättepigg och glad och med spring i benen. Men ibland orkar hon inte och hon snubblar omkring i buren.

Jag är väldigt orolig för henne, hon är ju min lilla skatt. <3  Jag vill göra det bästa för henne.

Jag har funderat på att ta bort de olika "våningarna" och sådant, för att göra det enklare för henne. Buren heter "Hamster Heaven" och finns på zooplus, ifall det skulle hjälpa er att se om dessa saker i den är svåra för en äldre hamster. Det finns rör som leder till ett grönt hus ovanpå buren, det är där hon sover.

Vad skulle ni göra om ni var i min situation? Skulle ni förenkla buren?

Tacksam för svar! // Orolig matte

Med vänlig hälsning, Mimmi

Cireea
2014-12-06 14:12
2

Jag har en snart tvåårig hane och han har jag förenklat buren åt. Han har knappt några saker kvar längre eftersom han inte är lika aktiv som förut och när han väl går omkring så trillar han lätt av från små saker som han tidigare kunnat klättra på utan problem. Därför har jag tagit bort det mesta som i mina ögon är lite riskabelt att ha kvar i buren.

Så om du vill så kan du absolut förenkla buren lite om du tycker att det är en risk för din hamster att trilla och göra sig illa. 🙂När hon är lite mer aktiv kan du ju ta ut henne lite längre för att aktivera henne på ett sätt som du tycker är mindre farligt för henne.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Scorpio97
2014-12-06 14:16
1

När jag har haft gamlingar har jag också förenklat buren, och tagit bort höga grejer.

//Jessie

Mimmi_Lola
2014-12-06 14:20
0

Tusen tack för svar! :) Ska förenkla buren idag.

Med vänlig hälsning, Mimmi