Råd när man har mer än en hamster
Hej!
Skulle behöva lite råd. Jag undrar hur ni med flera hamstrar hinner och orkar ge alla lika mycket uppmärksamhet. Just nu känner jag mig stressad. Har haft min guldhamster sedan i juli, och i söndags var jag och köpte min första dvärghamster. Tycker båda bör få lika mycket uppmärksamhet. Men den nya hon behöver jag jobba med. Hon bits, och om det beror på att hon undersöker och "smakar" på mig eller om hon är arg, vet jag inte än. Just nu står jag mellan deras burar och pratar med först den ene, sen den andre osv när båda är vakna. Vill inte att min guldis ska känna sig försummad, bara för att det finns en ny här nu. Men samtidigt behöver jag lära känna den lilla också. Vore jättebra om jag kunde dela mig själv i två; en för varje hamster. Hur gör ni med era?
Vad jag har hört bits många dvärgar som kommer från djuraffärer. Vet inte hur lätt detta är att få bort tyvärr. Ett tips! Ha två stycken rasthagar, du kan rasta dem samtidigt och ha utkik över båda. Tror inte din guldis kommer känna av en så stor skillnad på hur mycket du är med henne/honom. Lägg ner all tid du behöver för att lära känna dvärgen så det går fortare:)
Jag har två rasthagar och dem dagar det helt enkelt är svårt att få tiden att gå ihop så får dem turas om att mysa och gå i hage men alla får komma ut varje dag och kanske kela i handen varannan om det är knappt med tid. Sen tar vissa hamstrar tid än andra eftersom dem har olika behov :)
Uppfödare på Guldhjärtats hamsteruppfödning http://guldhjartatshamstrar.weebly.com
Hamstrar har inget behov av att vara med människor, de är inte som hundar som mår dåligt av att vara själv. De är ju solitära djur i naturen och har inget behov av social kontakt, kel och gos egentligen, men kan lära sig att uppskatta det när de får det och lära sig att det är roligt att komma ut i lekhage för att röra på sig. Men man behöver inte ha dåligt samvete för att man inte hinner med sin hamster ibland, bara de får mat, vatten, rent i buren och tillräckligt mycket aktivering i buren eller utanför så har de allt de behöver för att må bra.
Dvärghamstrar är dock sociala djur och ska enligt lag bo med minst en artfrände. Men vi kan aldrig ersätta den sociala kontakt en burkompis kan ge så är dvärghamstern själv kan även den betraktas som ett solitärt djur, den har inte heller något behov av att bli klappad på eller bli gosad med, det är vi människor som tycker det är trevligt och därför vill lära hamstern att finna sig i att bli klappad och förhoppningsvis uppskatta att bli hanterad.
Med vänlig hälsning Ingunn
Tycker Ingunn svarat rätt bra redan :)
Din nya hamster behöver kanske lite mer tid om du vill försöka få denne lite mera tam och trygg i din närvaro, men det är ju inte så att den andra sitter och är ledsen så det behöver du inte ha dåligt samvete för.
Man får helt enkelt turas om, olika individer behöver ju olika mycket motion osv så man får försöka anpassa deras utevistelse lite efter vad de behöver :)
Har man en rasthage så blir det ju desto lättare för då kan de turas om att vara där och så kan man umgås lite med den andra vid sidan om ifall man vill det :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_