Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 907 ggr
Mirre395
0

Tips på recept, Recept tråd!:)

Hej!:) Jag brukar baka många roliga saker till min lilla dvärghamster:) Och jag tänkte här dela med mig några omtyckta recept på saker till de små hamstrarna!;) Många recept funkar också till kaniner och gnagare men framför allt till hamstrar! Det skulle vara jättekul om flera också delade med sig av recept i den här tråden! Kram Miriam!

Mirre395
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

MUMIFIERADE FRÖSTÄNGER: Detta recept är igentligen för Halloween, men den var väldigt omtyckt och allt måste inte passa in alltid:) Du behöver: Vetemjöl Vatten Fröblandning ( gärna med solrosfrön) Toalettpapper Gör såhär: Sätt ungen på 150c Blanda 3 matskedar frömix med 2( 1/2) matskedar mjöl Tillsätt en matsked vatten Efter behov, tillsätt mjöl eller vatten ifall degen/smeten är för torr eller flytande. Den ska vara en aning kladdig men ganska lätt att forma. Forma degen frivilligt, jag gjorde mumiekistor. Sätt dem i ugnen i ca 20min Under tiden: Riv långa remsor av toalettpapper, en remsa för varje kaka. Gör ett lim av vatten och mjöl för att fästa änden på pappers remsan; Blanda en tsk mjöl med en aning mindre vatten och blanda. När du tagit ut kakorna, vevar du pappersremsan runt den och fäster änden av pappret med hjälp av limmet. Kom ihåg att låta kakorna svalna lite så du inte bränner dig!:) Klart! Detta recept ger inte mycket eller många kakor( eller vad det nu är!:)) Men det kan man ju lösa genom att ha de dubbla måtten! Här är en bild på hu dem blev, jag hittade inte bilden när dem var klara utan visar en när puff redan smakat;) dessa kan hålla upp mot en månad i buren men ca 3, om man förvara i täta burkar. Dessa är säkra för hamstrar, gerbiler och möss!:) toapappret kan användas för bomaterial för hamstern också:) hoppas ni gillade det:)

Mirre395
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj! Bilden blev vist åt sidan! Jag försöker igen:)

Mirre395
0

Nehä!:( Den vänds åt rätt håll om ni klickar på den iallafall;)

Mirre395
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tänkte passa på att tipsa om ett julrecept till hamstrarna!:) Jag hade tänkt att göra det själv snart men jag har ingen bild än så jag skickar en video på en annan som gjort julkakor! Dem är jättesöta och lätta att göra:) Videon är på engelska men jag hoppas att det går bra ändå !;)

Mirre395
0

Putt:)

Mirre395
0

SYLT OCH JORDNÖTSSMÖR'S MACKOR FÖR HAMSTER: Detta är en beskrivning på hur du lätt kan göra egna goda mackor till din hamster. Eftersom att detta recept innehåller socker (frukt) så är det inget att rekommendera till Cambell dvärghamster, ingen hamster ska ha stora mängder heller eftersom att detta är godis och ska inte ges som mat. Max en gång i veckan. Du behöver: -Mörkt bröd, mjukt. Vitt bröd är inte att rekommendera - frukt/bär till sylten - Jordnötssmör med låg sockerhalt, gärna sockerfri Även en kniv, sked/gaffel och skål eller tallrik för sylten Gör så här: 1. Skär ut två små kvadrat formade bitar bröd. Ca 1cm för guldhamster, något mindre för dvärg. Resten av brödet kan du antingen själv äta upp eller ge till fåglarna:) 2. Mosa frukten/bären med sked/gaffel. Var noga med att du använder en säker frukt eller bär. Du kan använda t.ex körsbär eller banan;) Du behöver inte använda mycket, eftersom att du endast kommer använda en väldigt liten mängd. Och som sagt detta är inget att rekommendera till hamstrar som riskerar att få diabetes. 3. Bred ut ett tunt lager jordnötssmör på ena sidan av ena brödbiten. Lagret behöver inte vara tjockare än 1mm. 4. Lägg även på ett litet lager med sylten på andra brödbiten. Du behöver inte mycket alls, det blir ganska kladdigt sen ändå;) 5. Slutligen sätter du ihop brödbitarna med pålägget inåt. Sen är det bara att ge till din hamster!:) Mackorna räcker inte längre än ca 2 dygn och om din hamster inte ätit upp allt innan dess kan det vara lämpligt att ta ut den ur buren. Jag hoppas att detta recept blir lika uppskattat hos era hamstrar som hos min!:)