Hamster iFokus

Hamster

Etikett: rysk-vintervit
Läst 5647 ggr
HamsterPärlan
2

Ska man ha vattenskål?

Hej

Jag undrar ifall man ska ha vattenskål eller vattenflaska?

Just nu använder jag vattenflaska men det är svårt för Pärlan att dricka iden för att "munstycket" eller vad man nu säger är väldigt stort för henne så jag undrade om man skulle ha vattenskål istället?  

PS. Det står på flaskan att den är för hamster.

HjärtaHälsningar Pärlan och Alice Hjärta

annlen68
0

Vattenflaska är bäst, för vattnet håller sig fräscht och rent då.

Har du provat något annat sorts mindre munstycke?

[Nampheet]
1

Du kan köpa mindre vatten flaskor på arken zoo eller djurmagazinet men vatten flaska ska man nog inte använda har jag hört

annlen68
1

#2  Var har du hört att man inte ska använda vattenflaska? 🤔

Fiona1234
0

Jag har bara vattenskål till mina, de två som har vattenflaskor har dubbelt. Jag har haft mycket problem med flaskor, de går sönder, läcker…. Skålar är mycket bättre enligt mig och hamstern får även utföra sin naturliga drickposition samt ta hur stor klunk den vill. Min ena hona är även sjuk så hon behöver mycket vatten hela tiden, så då är det mycket lättare att se exakt hur mycket hon dricker i sin skål så det inte blir över hennes "normala" :) De är mycket lättare att hålla rena också, för i flaskor kan det ofta bli algbildning och bli äckliga, så man får ofta köpa nya. Medans vattenskålar kan man bara köra i diskmaskinen så är dom rena igen ;) Jag skriver som köpevillkor till mina bebisar jag säljer att de måste använda vattenskål i början och om de nu vill ha vattenflaska så måste de ha koll så de förstår sig på vattenflaskan :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

annlen68
0

#4   Var har du vattenskålen i buren för Att undvika nerskräpning i den?  och vad har du för slags skål?

Fiona1234
0

#5 Jag har duna fun burar så jag ställer alltid skålarna på översta planet, där det inte finns något strö :) I mina akvarium så har min pappa byggt hus så att det är en trappa upp på huset och en plan yta, så jag kan ställa mat och vattenskålen där :) Mina är väldigt skötsamma och rumsrena också så det brukar nästan aldrig bli problem med skålarna :) Jag använder Glimma ljuskoppar ifrån Ikea, och vissa har skålar köpta ifrån djuraffärer :) När jag har bebisar så tar jag alltid fram de minsta skålarna jag har så ingen trillar i :)

Frosstis
3

Föredrar vattenskål till djuren eftersom det är det mest naturliga. Tycker inte det blir överdriven nedskräpning i skålarna, och då har jag haft båda grävande hamstrar och sprättande kaniner. Det kan bli stopp i vattenflaskorna så hamstern inte får i sig vatten, sådant händer ju aldrig i vattenskålar. Ställ skålen någonstans högt upp så det inte hamnar skräp i den så funkar det utmärkt.🙂

annlen68
0

# 6  Ok :)  Bra att veta; men i nuläget fungerar det bra med vattenflaska för Molly 🙂

Fiona1234
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser mina vattenskålar ut :)

Cindy S
0

#8 Har du hus eller annat med platt yta? Om du köper nytt hus någon gång kan du pröva med det platta hörnhuset, marsvinsstorlek.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

annlen68
1

#10   Vi har hörnhus med platt tak; men som sagt det funkar bra med vattenflaska för oss :)

Deviance
0

Lånar tråden,

Har precis bytt till akvarium åt Hanna och jag kan inte avgöra om hon dricker eller inte. Har varit vaken extra länge på nätterna nu i helgen för att försöka höra henne men jag hör ingenting :/ Hon har alltid haft vattenflaska men vi köpte en ny som fäster på glaset nu, av att döma vattennivån tror jag inte hon druckit något. Och jag har ställt in den gamla flaskan i en vattenrulle men vet inte riktigt om den läckt eller något för hon har lyckat putta omkull den när hon gräver.
Vet inte om jag ska prova med vattenskål också?

hamstrar & fotografering

Mirre395
0

#12 Det är ofta svårt att avgöra hur mycket hamstrar dricker och när. Om du är orolig kan du alltid stoppa in en vattenskål också. Är flaskan annorlunda mot den du haft tidigare? Hon kanske inte vet hur man använder den nya flaskan? Se också till att flaskan är lättillgänglig. Du kommer märka om hon inte dricker för hon lär bli matt och sjuk. Verkar hon frisk så dricker hon:)

Deviance
0

#13 Har haft denna förut http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/279261
Men när jag köpte akvariumet så köpte jag en Sippy http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/279262

Och jag har båda i buren just nu men kan inte riktigt avgöra om hon dricker ur någon av de två. Är rätt säker på att hon inte druckit ur Sippy grejen men den andra kan hon ha druckit ur eller vält runt den (har ställt den upp 1 gång). Classic-flaskan har jag fäst i en toarulle så den står… Hon verkar ju inte vara lika aktiv men samtidigt är hon rätt gammal nu för en Djuraffärshamster så jag vet inte :/

Försöker visa henne Sippyflaskan och provat hålla fram Classic-flaskan åt henne för att se om hon tar den. Det kunde jag göra i gamla buren typ om jag direkt bytt vatten så kunde jag hålla fram den åt henne och då började hon dricka (inte alla gånger men många)

hamstrar & fotografering

Mirre395
0

#14 själv gillar inte jag vattenautomaterna eftersom att det är ganska svårt för hamstern att dricka större mängder. Det är inte så lätt för hamstern att lära sig sånt när dem är äldre heller:| Jag tycker att du försöka montera den gamla vattenflaskan om hon inte lär sig eller alternativt skaffar vattenskål. Om du har lock så kan du hänga flaskan i ett snöre i gallret.

[Nampheet]
0

Obs!!
Skrev fel.

Jag menade vatten skål xD

Mirre395
0

#16 Menar du att du hört att man inte skulle ha vattenflaska eller vattenskål? Hänger inte riktigt med:)

[Nampheet]
0

VattenSkål :)

För det kan typ bli smutsigt

Dvärgvädur
0

Jag har båda, men han använder bara vattenskålen. 

Skålen byter jag flera gånger varje dag, när jag ser att det blir smutsigt. Det är naturligare för dem att dricka ur skål eftersom de dricker på samma sätt som i det vilda, och vissa trivs bättre med det. 

Att flaskor läcker och blivit sönderbitna har jag också haft problem med, så jag är glad att jag har skål, min är inte så djup heller 🙂

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

panini
0

Har det någon gång hänt att dom har vält sina skålar? :)

Dvärgvädur
0

Pumbaa har aldrig vält sin eftersom den är i keramik :)

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Majaa12
1

Jag tycker att flaska är bäst :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus