Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 783 ggr
Mirre395
0

Vad har hänt?

Hej! Idag fyller min älskade vintervita hane Puff 1år!:) Jag han inte gratta honom imorse, så jag tänkte skämma bort honom nu lite efter att jag kommit hem. När jag kom in i rummet blev jag minst sagt chockad när jag upptäckte att buren var upp och ner( inte bokstavligen)! Flera hus och leksaker var gömda och han hade grävt bort ALLT spån (ca8cm) från framsidan av buren! Jag blev självklart orolig eftersom att han inte är så intreserad av att gräva SÅ mycket och eftersom att det var sidan man ser i i buren ( det är ett glasskåp) gissar jag att han i desperata försök, velat ta sig ut:( Jag har ingen aning vad det berodde på och jag fick tanken om att han skadat sig! Så jag lyfte på huset och han såg väldigt frisk ut förutom att ena ögat var helt stängt. Han har tidigare råkat ut för ögoninflammation men blev frisk efter en månad med saltlösning och behandling. Jag är väldigt orolig när det gäller vad som helst och vill gärna ha snabba svar!:) han har ätit bra men kissat ovanligt mycket, inte jättemycket, men mer än vanligt. Tack på förhand!

annlen68
0

Kan han ha fått något skräp i ögat när han krafsade runt i buren?

Mirre395
0

#1 Nej, man ser ganska tydligt skillnaden när det är skräp och inflammation:) Jag ser att ögat är varigt och irriterat. Han öppnar det lite och då ser man att det är mycket var och kladd. Frågan var också lite varför han grävde så hysteriskt? Jag såg honom nyss och han grävde ganska ångestfullt mot glaset:( Han har aldrig varigt likadan förut.

annlen68
0

#2   Visst kan man badda inflammerade hamsterögon med lite vatten?   Kan det bero på besvären med ögat att han grävde så hysteriskt? Kanske det kliar och irriterar?? 

Bara antagande från min sida…men hoppas någon fler här svarar!

MsSofieG
0

När människpr dricker mycket vatten och kissar mycket så kan det ju visa sig som diabetes. Nu vet jag inte om hamstrar kan få diabetes men ringa veterinären för råd tror jag kan vara en bra idé :)

Mirre395
0

#4 Jo, hamstrar kan få diabetes. Men det är inte alls vanligt hos vintervit, det är väldigt ovanligt! Jag hade också en tanke om diabetes men då brukar hamstern ofta visa andra symtom också. Dessutom är han friska annars vad jag kan se. Jag har inte sett honom dricka mycket. Han kissar lite men ofta( han kissar i sandlådan så jag ser vilken mängd). Jag har rådfrågat vetrinär, och dem säger att det inte är akut men vore bra med en undersökning så fort som möjligt. En undersökning med läkemedel kostar ca 1000kr. Jag har inte många tider som passar för tillfället:( antagligen nästa månad. #3 Jag har tidigare tvättat ögat med ljummet vatten. Ögat blir rent, men inflammationen blir inte bättre. Tidigare när han hade ögoninflammation reagerade han inte alls på samma sätt. Och ögat är ändå lika irriterat som då. Men du kan ha rätt. Han skulle med största sannolikhet inte reagera på det sättet, han är en väldigt lugn hamster. Men nu är han lugn igen:) Flera tankar på vad det kan vara?