Hamster iFokus

Hamster

Etikett: off-topic
Läst 968 ggr
Odette
16

Varför så många hamstersajter?

Hamster i fokus har ju funnits länge vilket är en bra samlingsplats för alla som gillar hamstrar och vill diskutera avel, skötsel mm. Sen kom dvärghamster i fokus, vilket jag också kan se som en positiv sak iom dvärghamsterarterna lätt hamnar i skymundan på hif då de flesta har guldhamstrar. Även Svenska Hamsterföreningen har en egen sajt här. Det blir troligtvis så att SHF byter tillbaka till sitt gamla forum sen men tills vidare är det mest där jag hänger.

Men nu finns även guldhamstrar i fokus vilket gör att jag tappar sugen till att skriva på någon sajt öht- hur ska man hinna sitta och läsa trådar på fyra olika sajter, svara på folks funderingar och lägga upp bilder på sina djur när det finns så himla många olika sajter som egentligen handlar om samma sak?

Om jag ska lägga upp någon bildtråd eller ett annat inlägg så gör jag det på shf's forum eller här på hif. Men det är ju omöjligt att kunna vara på alla sajter, så det blir att man får välja och hoppas att man når fram ändå.

Nu menar jag inget illa mot den eller dom som startat guldhamster i fokus- jag tycker bara att det blir övermäktigt. Förstår inte riktigt varför det inte kan räcka med hif och dvärghamster i fokus då de täcker intresseområdet hamster fullt ut?

Sen har vi ju alla hamstersajter på facebook… jag har nästan slutat helt med att vara på fb dels för att jag blir så himla less på att det finns så många olika sajter och grupper och gud vete allt- ska man måsta lägga upp sina inlägg på ALLA ställen? Det känns inte roligt, bara stressande och irriterande.
Lite som att - syns man inte på alla hamstersajter över nätet som finns man inte. Sånt gör mig galen …

Ingen fler som känner som jag?

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

jossa5
2

Jag håller med dig Odette! Brukar gå in och kolla, men sällan jag svarar förutom på shf's iFokus. 
Tyckte tanken som fanns tidigare att ev slå ihop hamster med dvärghamster lät bra, att ha allt samlat på samma ställe. Men nu blev det ju inte så, utan det blev ytterligare en sida.
Och visst, det är väl bra om man bara vill diskutera guldhamster, men som du säger, det blir mycket. Särskilt om man ska räkna grupperna på fb med.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[evilewa]
3

Håller med dig, tycker dock som du skriver att dvärghamstrar iFokus är bra eftersom det mesta här handlar om guldhamster. Förstår verkligen inte med tanke på detta varför guldhamster iFokus startades.

Emouse
3

Håller med, kollar inte ens på de andra hamster sajterna än här på HIF.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

thea_thea
3

Håller med! Det pratades ju innan om att starta guldhamster.ifokus men de flesta var emot det. Jag ser inte behovet, HiF är ju ändå mest om guldhamstrar. DHiF kan jag ändå se behovet av eftersom dom kommer i skymundan. Men ÄNNU ett forum? Det blir alldeles för mycket!

Fiona1234
3

Fast, ni som inte tycker om ghif behöver ju inte lägga ner tid på att hacka på sidan, tycker ni inte om den så är det så lätt att bara inte besöka den 😉

Denna diskussion har redan tagits så varför hålla på och älta?

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[evilewa]
2

#5 att älta den, dvs varför den behövs, har med att göra, att vi/de som har lång erfarenhet av guldhamster samt kunskap om uppfödning, kanske har svårt att bidra med svar på frågor och funderingar i en mängd olika forum. Vad erbjuder guldhamster iFokus, eller bidrar, detta forum mer än vad som redan erbjuds i hamster iFokus, eller svenska hamsterföreningen iFokus? Det vore rätt intressant att veta varför den/ni har valt att starta den?

[MikaelaR]
5

Jag skulle också tycka att ni faktiskt i respekt till mig som tagit arbete att starta sajten skulle kunna lägga ner denna diskussion också för att visa respekt mot dem som gillar sajten och är Medarbetare där, nu finns det flera hamstersajter och trivs man inte på någon av dem så behöver man ju inte heller vara där. Jag tycker inte det är att älta det kan aldrig finnas nog med information om djur och att man läser det på fler sidor det gör man ju oavsett när man googlar eller läser böcker m.m det är inte att älta. Tycker ni detta är ett så stort problem att ni vill att guldhamster.ifokus ska tas bort ska ni inte ta det med mig utan ta det med nicklas och iFokus det är dem som gått med på att jag ska få starta sajten, dem tyckte det var ett bra initiativ och jag driver gärna sajten och jag är glad över att så många uppskattar sajten. Alla får dock tycka som dem vill, men det vore trevligt om vi kunde gå vidare nu.

Emouse
1

#7 absolut, håller med där också men från annat perspektiv. Ni ska inte behöva ta bort några sajter. Nu snackar vi inte specifikt om guldhamster, det finns dvärghamster och det också. Men det är också bra att det finns en för de som bara vill prata om guldhamstrar. Jag kanske inte har användning för den, men många andra kanske har det. Lycka till med den och vi får hoppas att alla hamster sajter fortsätter vara aktiva🙂

[MikaelaR]
0

#7 Jag tror inte det hindrar andra hamstersajter från att vara aktiva, det kanske är mer så att som en ny sajt att man som Sajtvärd får kämpa mer för att hålla den sajten aktiv. Hamster.ifokus är en väldigt etablerad sajt. Om man inte är intresserad av att vara inne på guldhamster.ifokus så måste man inte vara det är man intresserad så kan man väl vara inne där när man får lust det är ju bara kul. Men jag tänker dra mig ur denna diskussion nu för jag orkar helt enkelt inte ta den.

[evilewa]
8

Jag tror för min del att det i grund och botten handlar om att man vill driva en egen sajt. Sedan har jag funderingar på vad och vilken erfarenhet man har som Sajtvärd? När man reagerar på ett öppet ifrågasättande som vi har gjort tidigare i tråden. Jag skiter i vilket, och kommer bara delta i forum där jag märker att de som deltar har ett djupt kunnande inom området. Det får man med erfarenhet…

[evilewa]
0
[evilewa]
0
Cookio
1

Vrf tomma kommentarer??? #12

Tycker inte det är fel att det kommit en till sajt som bara handlar om Guldhamstrar och det känns inte kul att man skriver en (enligt mig) helt onödig tråd då det finns dom som tycker om den nya gruppen lika väl som hif och dhif + att det är iFokus själva som låtit starta gif till dom som vill vara där också. Om ni nu tycker det är så dumt osv att den skapats så håll det för er själva och besök den inte om ni inte har lust med det. Lägg ner detta nu.

Arsatazz hamsteruppfödning

[MikaelaR]
1

Tack alla som ger mig stöd i att driva guldhamster iFokus! 🌺

Emouse
2

#11 #12  har tagits bort eftersom kommentarerna är kränkande mot annan medlem.

Tycker i ett annat perspektiv att det kan vara bra att ha guldhamster ifall att man har frågor specifikt om arten.

[MikaelaR]
2

#10 Tänkte också svara på detta inlägg bara för jag vill ge dig ett svar, du tror jag skapade guldhamster.ifokus bara för jag vill driva en egen sajt och ifrågasätter vad för erfarenhet jag har som Sajtvärd då ska du veta att jag vart Sajtvärd för poesi.ifokus det var jag som startade den sajten, har även vart Medarbetare på dvärghamster.ifokus

Du undrar också över om folk har erfarenhet på guldhamster iFokus för det första jag har erfarenhet vet det mesta kanske inte om avel men jag är ingen uppfödare heller på guldhamster.ifokus har jag Vädersjö's guldhamsteruppfödare som Medarbetare även Vallmo´s. m.m så visst har vi kunskap på forumet!

[evilewa]
0

#10 Lycka till, PM :a gärna förklaringar till dina påhopp…

Emouse
1

MikaelaR: Du har lika stor rätt som alla andra medlemmar att få vara Sajtvärd oavsett om det handlar om vulkaner eller guldhamstrar. Om du och iFokus gänget har kommit överens om att du startar sajten så är det så!🙂 Folk behöver inte gå in där om dom inte är intresserade. Lycka till med sajten nu! den ser redan ut att vara aktiv som tusan😉

[MikaelaR]
0

#18 Tack så mycket! Ja jag och iFokus kom överens om detta om ifokusteamet inte hade velat att guldhamstersajten hade startat hade den aldrig kunnat starta!

Emouse
0

#19 kanske var otydlig. Ja det vet jag att ni har, men det har inte övriga medlemmar att göra med vad ni kommer överens om🙂

[MikaelaR]
0

#20 Vad menar du nu?

Jag skrev bara att iFokus och jag kom överens om att guldhamster.ifokus skulle startas upp och det är väl uppenbart att dem har gått med på det så det är ju inget hemligt för andra medlemmar :)

Fiona1234
1

#17 Vem har gjort påhopp?

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Emouse
0

#21 haha, såklart att det inte är hemligt, menade med det jag skrev att inte övriga medlemmar ska lägga sig i era överenskommelser:) förlåt, jag skriver som en kratta när jag är trött:)

Shalin
1

Jag kan förstå lite varför folk blir upprörda över ännu en sajt då de tror att hamster iFokus kommer bli inaktiv. Har man då varit där länge och trivs där så vill man kanske inte byta sajt, trots att det handlar om samma saker. Jag har märkt att jag är mer på guldhamster iFokus nu, men det är för att jag just tycker om guldhamstrar mest. Därför tycker jag inte det är fel med denna sajt. Man kan alltid besöka hamstrar iFokus också. Det är inte så hemskt jobbigt att byta mellan sidorna. Man har ju bara mer trådar att läsa, vilket ändå är kul tycker jag.

Be-Bopz
3

Jag har egentligen ingen åsikt om de olika sajterna, tycker det blir lite smått rörigt, men så länge alla användare tycker det är okej, så ska det väl funka antar jag :)

Men man kan ju vända lite på frågan, varför inte låta guldhamster och dvärghamster finnas, och istället lägga ner denna sidan? Den gör ju inte samma nytta längre, om ni förstår min fråga utan att ta den på fel sätt. 🙂

Tina Torstensson
1

Jag håller med Linda (#25) här. En sida för dvärghamster och en för guldhamster hade jag uppskattat allra mest också (och alltså att man lägger ned denna). De flesta av oss håller ju på med enbart en art  och då hade en uppdelning av sidor varit bra, tycker jag. :)

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

Lojs
10

Jag håller inte med om att det vore bättre med en sida för guldhamster och en sida för dvärghamster. Jag tycker att gemenskap är bra, att man umgås och pratar med varandra trots att man har olika arter, det finns så himla många delar av "hamsteriet" som vi har gemensamt. Vi är en så lite community som det är och jag tycker det är viktigt att hålla ihop, att lära känna varandra trots att man har olika arter, att ha lite koll på vilka som är aktiva, vad som är på gång inom de olika arterna mm.  Jag tycker till exempel det är bra om dvärgfolket har lite koll på papovasituationen, eller att guldfolket vet att det är svårt att få tag på robbar (i de exemplen så vet dvärgfolket när även de behöver vara försiktiga med köpare som har guldhamstrar vad gäller papova, och guldfolket kanske tänker en gång extra när någon frågar efter robbar och kanske behöver hjälp med transport).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Moag
6

Jag kan på sätt och vis förstå att människor blir lite upprörda. Många tänker nog att det är onödigt med många sajter om samma djur,  aktiviteten på denna sajt riskerar ju också att minska. De flesta tycker nog att det är roligare med en aktiv sajt, än många små som inte är speciellt aktiva.

Be-Bopz
1

Jag har egentligen ingen åsikt om saken, vill ni alla ha hundra sajter så fine med mig, men jag hoppas att det fungerar, den starkaste kommer att överleva ;)

Odette
5

Ojoj, här har det hänt grejer ser jag.

För det första så har jag inte startat tråden för att hacka på någon enskild sajt, jag har inget emot varken guldhamster i fokus eller något annat forum för den delen 🙂 Vet inte om diskussionen varit uppe här på hif tidigare men jag ber om ursäkt ifall det blir en upprepning av något som redan diskuterats. Jag har inte varit här så mkt på senaste tiden så jag har nog missat en hel del.

Jag saknar bara den tiden då man hängde på någorlunda samma ställen, då det fanns mindre att välja mellan så samlades de flesta på samma sajter och det blir en viss gemenskap. Är väl mest min egen personliga reflektion över att nätet bara blir större och större… men det är väl lite som Lojs säger. Jag saknar gemenskapen lite. Att alla hjälps åt, ger råd, stöttar och peppar. Det blir helt enkelt svårare att hålla reda på allt och alla ju fler ställen det finns..

Alltså facebook är väl en sak i sig. "Alla" hänger på fb jämt känns det som, det ska göras dagliga statusuppdateringar, man ska lägga upp bilder och det ska taggas och kommenteras, gillas och puffas hit och dit. Antingen är jag bara väldigt rädd för att folk ska veta vad jag pysslar med eller så är jag gammelmodig haha, men just facebook har jag väldigt svårt för. Ju mer jag är där desto läskigare blir det. För där har verkligen alla koll på alla, vilket då också innebär att vem som helst kan ha ögonen på dig trots att du inte vet eller ens tänker på det. DET tycker jag är skitläskigt .. 🤐

Nåväl, alla gör som de vill och som ni säger så är det ju inget tvång att hänga på alla forum och alla sajter.
Jag kan ju fortsätta hänga här och på shf's forum och behöver inte bry mig om något annat om jag inte vill, så slipper jag känna den där pressen att man måste vara överallt 😊

Vet inte varför man känner press av såna här saker egentligen? Det är ju ganska fånigt. Men jag hoppas att ni kan hålla en god ton nu i tråden, jag vill varken bråka med nya sajtvärdar eller gamla forumnissar, heller inte göra någon ledsen. För alla initiativ till att öka intresset och sprida information är Positivt! Det har jag absolut ingenting emot, det är bara det att det lätt kan bli lite för mycket.

Men oavsett hur jag, eller någon annan, ställer sig till att det finns många ställen att vistas på så får vi inte glömma varför vi ens hänger på dessa ställen. Det är ju djuren. Vi delar samma intresse och det är väl egentligen allt som behövs 🙂

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

[evilewa]
1

#15 jag tog bort mina inlägg själv, så det handlade inte om att det var kränkande kommentarer! Snarare att jag själv inte ser något intresse att fortsätta diskussionen när jag tänkte efter. Fick dock kommentarer som var under bältet och rätt otrevliga från en individ från ghif. Jag håller med Lojs i hennes inlägg.

Odette
2

#29 Det har du rätt i, såg inte den kommentaren förrän nu haha.. må bästa sajter vinna 😃

_

[evilewa]
2

#29 yes!!