Hamster hård mage HJÄLP FORT
Hej! Min hamster som är ca 2 år gammal har fått en hård mage. Han är också väldigt mamma sjuk. När jag hade honom ute betedde han sig normalt och inte som han skulle ha ont men sedan så kurade han in sig mellan mina ben och somnade. Betedde sig allmänt konstigt. Jag vill inte att mitt hjärta ska må dåligt. Vi ska åka till italien imorgon och jag vill inte lämna honom såhär. Så nu frågar jag er om hjälp. Vad tror ni det kan vara? Han verkar normal i allmänhet :/ SNÄLLA HJÄLP!
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Läst att det kan vara förstoppning. Han har inte ätit så bra och ska kolla nu om han bajsat men tror inte så mycket. Kan det vara förstoppning? Han dricker ju och så :(
Ring och rådfråga med någon smådjurs veterinär istället så du får snabbare svar på dina funderingar! :)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag kan inte göra det nu. Och jag åker imorgon. Inget är öppet.
Det är svensk lag på att man måste ta sina djur till veterinär om det behövs. Förstoppning är akut och kan bli dödligt och i värsta fall gå fort på smådjur. Om din lilla nu har förstoppning så kan jag lova dig att utan hjälp kommer han inte överleva många dagar till.
Fast jag har läst nu på internet att det finna massa saker man kan göra själv. Och han är pigg i allmänhet och dricker och äter grönsaker. Kollat veterinär och där stod det att de inte kan göra så mycket utan det finns en olja man kan ge dem som borde underlätta. Jag grät hela natten igår så snälla ha ett hjärta. Det stod inte alls att Det var dödligt utan borde gå över om man gör rätt. Sedan sa jag inte att vi inte kunde åka till veterinären. Veterinären sa att man ska ge oljan och sedan vänta och se om de blir bättre.
#5 Hur verkar han må nu? Har du gett honom olja? Hoppas han blir bättre snart. Håller tummarna.
Vem tar hand om honom under eran resa? Ge tips för denne om oljan osv så denne kan fortsätta med det tills ni är tillbaka. Hoppas han blir bra snart :)
Rådfråga vetrinär
Gav honom olja som bara Skulle ges en gång. Sedan berättade jag för min granne att hon skulle ge 1 russin varje dag Sam gurka för att magen skulle komma igång. Och sedan har han fått mycket motion. Nu mår han bra och hon säger att magen är mycket mjuk👍
#9 Åh så skönt att höra :)
Vad skönt! 👍
Det kommer och går. Vet inte vad det an vara. men sedan kom jag på att jag nyss bytt mat? Kan det vara det? eller att han har en känslig mage. För jag ger honom grönsaker då andra dan blir den bra igen…
#12 kan vara att du bytte mat för fort. Vet inte om det är så för hamstrar men vet att det är så för många andra smådjur. Man måste byta mat sakta för att magen ska vänja sig sig med det nya. Hoppas det löser sig!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Jag vet. Det är de jag gjort. Men har mår bra i allmänhet så får hålla lite koll bara :)