Kan 196 gram vara tecken på övervikt?
Blev riktigt chockad idag när jag vägde min guldhamsterhona idag & vågen visade 196 gram =O det kanske inte är så onormalt men det konstiga är att sist jag vägde henne i september så vägde hon bara 168 gram. Hon blir ett år först i januari men att hon ökat så pass mycket på en dryg månad gjorde mig orolig :/ Vad väger era guldar? Är det vanligt att de pendlar i vikt ofta? Ps det är helt omöjligt att hon är dräktig iaf såvida hon inte rymt ur sin samla & öppnat dörren, rusat uppför byrån i det angränsande rummet &hoppat ner till hanens akvarium, parat sig med honom & sen smygit hela vägen in i sin samla igen haha… Skämt åsido, är detta normalt tror ni?
Det är helt normalt :) Min största hona väger 240 gram, och den största jag har haft vägde 300 gram :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Shit, 300 gram det låter nästan som ett marsvin istället haha! Jo jag tänkte med att det inte är onormalt, särskilt för en hona men det jag verkligen inte kan begripa är att för en månad sen lite drygt så vägde hon bara 168 gram & att hon på bara dessa veckor ökat till 196 gram. Förresten, hur avgör man om en hamster bara väger mycket eller om hon är fet?

Hur upplever du att hon känns i kroppen? Guldhamstrar varierar så väldigt mycket i vikt så det är omöjligt att säga om en hamster är för tjock eller helt normal bara utifrån vikten.
Om hon har lite dubbelhaka och känns "plufsig" så kan hon vara överviktig. Det kan även vara allvarligare saker som ändrar vikten, som en tumör i magen (då kan magen kännas utspänd eller ojämn), eller något problem med till exempel njurarna som gör att hon samlar på sig vätska i kroppen. Det är omöjligt för oss att säga vad som gjort att hon ökat så fort i vikt, du får känna dig fram och om något verkar konstigt (till exempel om hon dricker stora mängder vatten, sover mycket mer än vanligt mm) ta kontakt med veterinär.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Enligt SHF's sida (svenska hamsterföreningen) så är detta en normal vikt för en privatuppfödd hamster Vikt: 175-225gr (privatuppfödd)
#1 intressant!! Har du någon bild på honan på 300 gram? Är så nyfiken! Alla mina hamstrar har varit rätt små förutom min lh hane som jag hade förut, men vägde honom aldrig då :)
#5 Hehe det har jag faktiskt ;) Hon ser ut som alla andra men var en väldigt stor tjej :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Största jag har haft vägde 270 gram:) Så 196 gram är helt normalt:) Men självklart ska man kolla på hur hamstern ser ut i hull. :)