Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1457 ggr
ennycc
0

Lider min hamster?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såhär har han hållt på i flera dagar. Var hos veterinären idag och dem sa att han hade en inflammation på framtassen. Jag fick nåt slags smärtsillande medel som jag ska ge en gång per dag, han fick sin första idag. Men det har inte blivit bättre och det är jobbigt att se honom såhär, ser inte ut att må bra. Vad ska jag göra?

Siastassar
1

Ja nog är det jobbigt för honom men så länge han inte gnisslar tänder en massa eller skriker så har han nog inte extremt ont. Bara att han är framme & inte gömmer sig i boet hela tiden tycker jag ör ett bra tecken iaf. Sen har han bara fått behandling en enda dag så vi får hoppas att det snart vänder & blir bättre! Sicken sötnos du har. Lycka Till nu!

wildalia
0

Vad fick du för smärtstillande och hur ger du han detta ?

[[Hamsterby]]
0

Men vilken sötnos du har 😍Hoppas att han börjar må bättre.

ennycc
0

#1 #3 Tack! Han har blivit piggare men rycker fortfarande med frmatassarna.

#2 Vet inte, droppar i hans mun

Lojs
0

Vad sa veterinären om hur lång tid det skulle ta innan det blev bättre? Blir det inte bättre inom den tiden så skulle jag höra av mig till veterinären igen, hamstern kanske behöver ytterligare behandling. 
Jättebra att du tagit honom till veterinären i alla fall, det är ju det bästa man kan göra! =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ennycc
1

#5 Vätskan räcker i 10 dagar och jag ska ringa tillbaka om det inte blivit bättre sa dem. Jag vet inte om jag ska återkomma till dem om han är som han är idag. Han är mycket piggare men rycker fortfarande med tassarna.. Vad tycker ni?

Lojs
0

Fortsätter han bli bättre så hade jag inte ringt, men det är ju alltid bra att ringa en gång för mycket än en gång för lite. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Candela
0

Om man jämför med människor så tar det ju ett litet tag innan en inflammation läker bort, men man överlever ändå trots smärtan. Förmodligen dämpas den även något av det smärtstillande medlet, även om den inte försvinner helt. 

Det jag funderar på är om man kan smörja tassen med lite xylocain (bedövningssalva med svag effekt, som köps receptfritt på apoteket)? Kan du ringa veterinären och fråga kanske?

ennycc
0

#9 Veterinärerna funderade på att smörja in tassarna  men det skulle inte gå eftersom han bara skulle slicka av det :/

Candela
0

Min erfarenhet är att det inte är gott att slicka på😃 Smörjde in spruckna läppar en gång.. Om jag var du skulle jag ändå testa, men i en extremt liten mängd.

Emmaslindh
0

Skulle inte använda xylocain på ett så litet djur som en dvärghamster. Du vet ju själv hur hela munnen blir bedövad om man råkar få i sig lite, förstå då hur en liten hamster skulle må av att slicka i sig det… Det är en alldeles för stark salva! 

Ibland tar det några dagar innan symptomen avtar, det händer inte på samma dag som medicinering startar. Så vänta ett par dagar som vet. sagt och återkom sedan ifall han inte blir bättre så får de testa något annat. Men tycker det känns konstigt att du fått smärtstillande och inte antibiotika om han nu har en inflammation?

❤️ Älskade husdjur