Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 980 ggr
Hells Angel
1

Vikt Guldhamster hona?

Hej, jag bara undrar, hur mycket bör en guldhamster hona väga? Jag undrar om min är för fet, hon väger 145 g.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Cireea
1

Honor kan väga runt 200g så din hona är inte för fet. Hur gammal är din hona?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Hells Angel
1

Ca 3 månader

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Cireea
1

Det är en bra vikt, inget att oroa sig för :)

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Hells Angel
1

tur, tack för svar, min mamma sa att hon såg jätte fet ut och kanske skulle dö i förtid så jag fick panik!

Fiona1234
1

Hehe mina vuxna honor väger runt 210-250 gram så det är normalt ;)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Hells Angel
1

Bra, då behöver jag inte oroa mig! 🥵

Tipsi3
1

#4 Haha, mammor ibland alltså 😂

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Hells Angel
1

haha, ja, jag tyckte hon inte såg så rund ut men mamma sa att hon såg ut som en fluffig boll! 😃

Tipsi3
1

#8 Hihi 😃

-Toulouse Cola Fanuel-

annlen68
1

Den normala vikten pendlar på 90-180 gram, men hamstrar uppfödda av uppfödare väger mera. Vet dock inte varför?

Tipsi3
1

#10 90 är underviktigt! Oavsett om den är grossist-uppfödd eller privatuppfödd ;)

Uppfödare avlar (oftast) på friska och lite större djur, medans grossister (de hamstrar som djuraffärer säljer vidare) struntar i allt sådant som storlek, och de är lite mindre :)

-Toulouse Cola Fanuel-

Fiona1234
1

#10 Det är inte en normalvikt i mina ögon. En privat uppfödd hamster väger normalt runt 190-240 gram och 90 är en väldigt undernärd hamster. Seriösa uppfödare avlar endast på stora, friska djur med bra gener, medans djuraffärer avlar på de djur som får flest ungar och som de kan tjäna mest pengar på.

Lojs
1

#12 Jag skulle säga att normalvikten är upp från kanske 150g, men det är för att jag föder upp mycket svart/gulbaserat och de är ofta lite mindre med sämre typ (pga att de är färre helt enkelt). Sedan är det inte säkert att man vill avla på så himla stora djur, jag är fullt nöjd med hanar på hanar på kanske 170-190g, och honor som är snäppet större, så länge de ändå är bra i typen. Men det är säkert för att jag är mer van vid den storleken på djur, jag tycker liksom de är "lagom" i den storleken. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

annlen68
0

#12  Jag tycker 90 är för lite för en vuxen guldhamster också, jag bara refererar till det jag läst i olika faktaböcker om guldhamstrar samt på nätet. Där står det så. Står ingenstans att vikten kan ligga runt 200 gram.

Molly är snart 4 månader och väger 89 gram nu, men undernärd är hon inte. Hon har ökat stadigt i vikt sedan vi köpte henne vid 8 veckor ålder då hon vägde 55 gram.

När är förresten en guldhamsterhona vuxen; hur många månader är hon då? :)

Vår hona som

Fiona1234
0

#13 Ja, det förstår jag :) Jag föder ju upp cremebaserat och lite vilttecknat och mina jag har är ju väldigt stora i sig själva. Normalvikten för mina ligger runt 200 gram, är dom under det så blir jag lite fundersam… #14 På hamsterföreningens hemsida står de att normalvikt är ifrån 150 (minns inte den första vikten) -225 gram. Tycker fortfarande det är väldigt lite då mina dvärghamstrar väger ca 30 gram mindre, vilket är väldigt onormalt (i mina ögon). Vid 5 månaders ålder räknas de som fullvuxna.

annlen68
0

#15  100-150 gram är normalt för en Djuraffärshamster, medan privatuppfödda ligger på mera, så Molly kommer hinna upp i en normalvikt för sin kategori :)

http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/allmänt-1920372

Är just den arten du föder upp så stora? Inte alla privatuppfödda guldhamstrar blir så stora som runt 200 gram va?  :)

Fiona1234
0

#16 Jag föder upp guldhamstrar, som din hamster alltså är. Det finns ju ingen speciell art i guldhamstrar, men jämfört med din som är så liten så har jag större och bättre gener då jag letar efter de större djuren att avla på :) De "normala" guldhamstrar väger runt 200 gram. Jag hade tidigare en som vägde 300 gram men hon levde tyvärr inte så länge…

annlen68
0

#17  Bättre och bättre; beror ju på hur man ser det :)  En liten guldhamster behöver ju inte vara  sämre än en större; jag ser verkligen inte Molly som en sämre sortens hamster bara för att hon råkar vara liten.

Fiona1234
0

#18 Menade såklart inte bättre på det sättet, utan såklart avelsmässigt. Tror inte nån seriös uppfödare skulle avla på en väldigt liten hamster, som du har. Men självklart så är den ju älskvärd ändå, det är ju ens bästa vän. Har själv haft hamstrar ifrån djuraffär innan jag startade min uppfödning och dom var underbara men skulle i nuläget inte vara något jag skulle avla på utan endast som sällskap :)

annlen68
0

#19  Ok; ja vi har ju henne som sällskapsdjur enbart. Har inga tankar på avel  :)