vatten SKÅL?
Kan man ha en vatten skål istället för en vattenautomat eller vad det heter?
för min läcker så jag undrar om man kan ställe en skål under?
tänk om hon välter den?
Om den läcker bör du köpa en ny vattenflaska. Om du sätter en skål under, så blir det väl att hamstern kliver i vattnet som läckt när hon ska dricka från flaskan? Och hamstrar ska inte bli blöta. Och det är ju inte så bra om hela flaskan läcker så hon inte har något vatten att dricka heller.
Däremot kan man ha en skål istället för flaska om man vill, men det brukar vara svårt att hitta ett bra ställe att ställa den på. Stor risk att hamstern välter den, eller smutsar ner den med spån och mat.
//Jessie
Tycker med att du ska skaffa en ny flaska istället, mycket bättre då vatten i skål ofta blir smutsigt väldigt fort, samt tar onödig plats :)
||My Love For Animals Is Immortal||
#1 ja vi ska köpa en ny.Men jag undrade bara om man kunde ha en vattenskål istället medans? :)
#3 Vissa har alltid skål, så det är klart du kan ha en skål under tiden du skaffar en ny flaska. Men tänk då på att kolla så att vattnet är rent flera gånger om dagen, eftersom det är lätt hänt att det hamnar spån och smuts i en skål.
//Jessie
Jag har en vattenflaska med skål under. Dels för att min hamster dricker helst ur skål, men han gräver ofta så att den blir full av spån. Om jag inte har möjlighet att byta vatten ur skålen så tar han vattenflaskan när han är törstig, det är hans andrahandsval. Skål är också naturligare för de att dricka ur och det är inget problem med att ha båda.
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
jag har vattenskål :) och det fungerar jättebra för mig. visst får man byta vattnet en-två gånger om dagen. men det gör man ju med flaska också :)
Jag rekommenderar vattenflalska, eftersom att vattnet håller sig fräscht och rent längre:) Men det beror ju också lite på hamstern;) min hamster har vattenskål och flaska i andra änden av buren. Han har inte fattat riktigt hur man använder flaska så han föredrar skål, det är också bättre för att det är mer naturligt för dem:) att det blir smutsigt har jag löst med en hylla där jag har vatten, mat och lite tuggleksaker:) eftersom att jag har glasväggar så är det svårt att plasera vattenflaskan:) Men självklart kan du ha skål medans du skaffar en ny:)
tack så mycket!
prövade idag men jag oroar mig över att hon ska kliva i den då hon är ganska busig.Det såg ut som om att hon skulle sätta sig i den/kliva i den
#8 Jag har haft hamstrar som klivit i vattenskålen eller till och med ramlat ner i den. Skålarna jag haft har inte varit så djupa så hamstern kommer ju lätt upp. Att en hamster blir blöt när de kliver osv i vattenskålen är sånt som kan hända, man kan ju med fördel försöka torka hamstern med handduk eller papper om man ser att den är blöt. Och så länge som det inte är kallt o dragit där hamstern bor så bör det nog inte vara någon fara, men det är alltid bra att hålla extra uppsikt. Hamstern är ju inte dum och kommer troligen undvika att kliva i vattnet. :)
Crazy hamsterlady and a turtle! 
Flingans Qito The Legend
#8 Pumbaa sitter ofta i sin skål, men den är inte djup alls.
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus