Samlalåda?
Hej!
jag har ju hört att väldigt många har SAMLA lådor till sina hamstrar :)
Alla kanske inte tycker att det är jätte fint men det är ju bra för hamstern eftersom att det är stort :)
men jag undrar då:
hur mkt brukar dom kosta?
Kan man fixa nätlock eller något om man har katter? (vill att det ska vara säkert ofc)
hur får man en bra ventilation i lådan?
hur ska man göra då man ska få fast en vattenflaska?(har prövat tidigare med att sätta fast den i ett toalettrör men min lilla busiga hamster välte de xD )
tacksam för svar :)
finns det inte ikea i östersund?
SAMLA lådor brukar funka bra.
Hur mycket brukar de kosta?
Ca 75-150 kr vad jag vet, du kan ju kolla ikeas hemsida.
Kan man fixa nätlock eller liknande om man har katter?
Jag tror att det brukar gå bra att använda locket på lådan och skära ut ett stort hål och sätta nät över. Annnars kan man säkert fixa på annat vis.
Hur får man en bra ventilation i lådan?
Nätlock och kanske en sida med nät på.
Hur ska man göra då man ska få fast en vattenflaska?
Om man har en nätsida så kan man fästa vattenflaskan där.
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
SAMLA lådor finns på alla ikea.
// Johanna
Nej, IKEA finns inte i Östersund, det närmaste varuhuset ligger i Sundsvall. Men samlalådan går att köpa på nätet, portot går på 49 kronor.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
så frakten går på 49 kr?
#5 Ja.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Du kan även ta en toalettrulle och göra ett hål för pipen på flaskan sen har du en hållare som man kan ha stående :) Jag har själv så :)
**//Amanda
haha,det var precis det jag skrev i inlägget att jag inte kunde.Men tack ändå :)
Jag har en samlalåda utan lock men med en träram runt med hönsnät som jag sådär halvfint snickrade ihop själv, då kan man hänga vattenflaskan där! :)
Hittade en gammal bild! :)
~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~
Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter
www.LesPhotos.blogg.se
aha va fint!:)
#10 Inget mästervärk, men det har funkat bra och hållit i ungefär 1,5 år! 😉
~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~
Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter
www.LesPhotos.blogg.se
jag hänger vattenflaskan i ett hörn med hjälp av ståltråd ^^
Jag har även gjort en träram med nät som jag lägger på buren. träramen går då runt om. Ventilationen blir bra om man gör så :) Lycka till!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
tack så mycket! ^^
Det allra bästa enligt mig är att skaffa buntband och buntbandshållare från Clas Ohlsson och sätta upp. Väldigt bra då det knappt kostar någonting, är säkrare än att använda toarulle med hål och att borra i plast, det förstör ingenting och vill man ta bort eller flytta på fästanordningen så är det inga problem då det inte lämnar några märken eller spår efter sig!
http://degus.ifokus.se/articles/4d7ec1cec5c6a749e2000561-hallare-till-vattenflaska
Skulle själv aldrig välja toalettrulle-monteringen då det är lätt att den trillar ner.
Nu är detta ett akvarium istället för samlalåda men principen blir ju den samma. En vattenautomat med sugkoppar som du ser till höger på bilden. Finessen med denna är att det är supersmidigt att byta vattnet pga behållaren har en ränna på vardera sida som gör att behållaren kan glida upp & ner fast sugkopparna sitter kvar! Smidigt. Köpte denna på arken zoo för 119kr. Klart prisvärd enligt mig iaf. Om du har katt kan väl samlan stå i ett rum där inte katten får gå in & vara noga med att stänga dörren ditin så behöver du inte ha nåt lock alls. Bara en tanke. Dock kan du inte inreda med väldigt höga saker så lillen kan ta sig upp på dom & klättra ut :0
Nätlock kan man ju ganska enkelt fixa till. Man kan göra som #9 och även på andra sätt som jag läste längre upp att man kan skära ut en bit av locket och sätta nät där. Jag har utan lock då vi inte har några andra djur som kan tänka sig att hälsa på. ;) Jag har samma vattenflaska som #16 till en av mina pluttar och till två av mina andra så har jag gjort ett hål för pipen på flaskan och satt en ståltråd runt flaskan. Sedan går ståltråden till två stycken sugproppar på utsidan av lådan. Hamstern kan då inte klättra på flaskan utan då kan de bara dricka och sedan så sitter resten på utsidan av lådan. :) När man byter vatten så hakar man bara av ståltråden från sugpropparna och låter den sitta kvar på flaskan, byter vattnet och hakar tillbaka ståltråden på sugpropparna. :)
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
va fint och smart! :)
Man kan också använda kardborreband, det använder jag och det funkar bra :)
// Johanna