Behöver råd, blöder vid rumpan
Upptäckte precis blod på en sten i Tuvas bus och när jag tittar närmare på henne verkar hon blöda i underlivet. Någon som vet vad det kan bero på? Finns det något jag kan göra, eller är det bara att förbereda sig på att hennes tid är inne?:( Verkar för övrigt vara ganska normalt pigg för sin ålder.
Mvh Jenna

Troligtvis livmoderinflammation, veterinärbesök så fort som möjligt!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#2 vad gör vet åt det? Avlivar? Hon är lite över 2år
Mvh Jenna
Livmoderinflammation skulle jag gissa på. Du skulle behöva åka till veterinären snarast och få antibiotika utskrivet i så fall. Alternativt ta bort henne om hon är för gammal.
Du bör däremot inte avvakta, för hon lär inte bli bättre av sig själv om det är livmoderinflammation.

Mvh Stephanie 

Det brukar kunna behandlas med antibiotika, men såklart är diagnosen sämre med en så gammal hamster så det kan hända att de rekommenderar avlivning.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Men då är det iaf inget som kan avvakta och bli bättre av sig självt? Är det något som behöver behandlas och som kanske ändå inte hjälper så känner jag att jag hellre lägger en peng så att hon får lov att somna in när hon redan är i denna åldern… Har ingen försäkring på henne.. Hoppas inte jag låter hemsk :/
Mvh Jenna
#7 Nä, hemsk tycker jag bara att du är om du inte gör något alls. Avliva eller behandla 🙂 Upp till dig vad du väljer att göra.

Mvh Stephanie 

Mitt tips som haft två tjejer med livmodersinflammation är att låta henne somna in, även om det är svårt. Min första tjej fick jag behandla med två antibiotika kurer och hon led enormt. Det var riktigt hemskt att se. Den andra lät jag somna in så hon slapp lida. Men åk till veterinären så fort du kan innan hon börjar blöda mer. Så får du ta ställning hur du vill göra på plats. Håller tummar och tassar för er!
Lilla Tuva fick följa med hem från veterinären idag. Han tyckte inte att det fanns någon anledning så länge hon var pigg och hade aptit. Han trodde de var någon hormonell rubbning, hade det varit inflammation så hade det varit varigt. Men han såg inget onormalt, tvärt om såg hon väldigt frisk ut :) men hon var inte den gladaste! Som hon skrek åt honom, hon kom därifrån med ett nytt smeknamn, lilla terroristen ;)
Mvh Jenna
#10 att hon skrek kan bero på att det gjorde ont, när veterinären kom i närheten. Jag har lite svårt och tro att det inte var något om hon blödde?
#11 Anledningen till att hon skrek var för att hon kände sig trängd och otrygg. Hon har aldrig varit helt handtam så vet kollade bara igenom henne och kände vid rumpan medan jag fick hålla i henne. Hon har en tendens att bitas och spec idag när hon var så stressad. Eftersom det var "rent" blod så sa han att det inte skulle vara någon fara och att den inte är inflammerad. Skulle det bli värre skulle jag återkomma, men hon har inte direkt blödigt igen så som hon gjorde i måndags. Men jag vet inte, får ju lita på vad han säger… Hon verkar inte lida, skulle hon få förändrat beteende så hade jag nog handlat annorlunda.
Mvh Jenna
Det låter som väldigt konstigt resonemang av veterinären. Hon lär ju inte blöda utan anledning, och jag hoppas verkligen att veterinären har koll på att hamstrar inte blöder när de löper, så som människor och hundar bland annat. Dvs något är ju fel, och allra mest troligt är livmoderinflammation.
Själv fick jag konstaterat livmoderinflammation på en råtta för några år sedan, och det såg precis likadant ut. Hon blev tyvärr inte bra och jag fick ta bort henne trots medicinering.

Mvh Stephanie 

Tycker också veterinärens resonemang låter märkligt…
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag reagerade med på vad veterinären sa. men samtidigt kanske han inte van hamstrar o inte kan nått om de o vill inte medicinera på ett så litet djur om han har fel. Men de hamstrar som jag har hört om som blött från underlivet har tyvärr varit livmoderinflamation. Så utan behandling tror jag tyvärr inte att hon kommer bli bättre gumsan! <3
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com