Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 648 ggr
Saffran0Spice
0

Hamstermat - behöver lite hjälp

Jag skulle behöva hjälp med en guldhamster - utan att nämna namn eller liknande så har jag fått ta hem en hamster akut som fått fruktansvärt fel  kost under de senaste månaderna.

Så nu behöver jag hjälp med att blanda en bra hamsterblandning och tips på hur jag går över till detta utan att totalt slå ut hamsterns mage som inte mår så bra för övrigt just nu.
- Vet besök inbokat måndag, men behöver råd iallafall då jag har väldigt lite koll på guldhamster.

Snabba svar uppskattas!

[MikaelaR]
0

vad kul att du fått en guldhamster, hur gammal är den? du är ju aktiv på många andra sajter, så du kanske ska börja bli lite aktiv här med?

Innehåll:

800 g Verse Lagas Hamster Crispy Muesli
250g Undulatfrömix
300g torrfoder hund
250g axa grynblandning
50g torkade örter/klippt ängshö (frivilligt!)

Detta recept är taget från SHF (Svenska hamsterföreningen) komplettera med färska grönsaker några/någon gång i veckan.

Finns färdiga fröblandningar/annat som också är populära här på sajten har jag sett: http://www.zoo.se/crispy-muesli-hamsters-co-versele-laga-hamsterfoder-1-kg.html

och

http://www.zoo.se/complete-hamster-versele-laga-hamsterfoder-500-g.html

Jag har inte riktigt koll på övergång av Foder, men du kanske kan blanda in lite av det nya i det gamla och sakta ta bort det gamla helt och hållet. Har du koll på allt annat om hamsterskötsel? om du mejlar mig så kan jag berätta vad jag tycker är det viktigaste för hamsterns hälsa.

Saffran0Spice
0

Tack!
Nja tyvärr är detta inte min hamster utan jag har den bara en period nu innan den får permanent hem =)
Burskötsel m.m. har jag ganska bra koll på så det fixar jag - men tack för hjälpen iallafall!

Saffran0Spice
0

Får tyvärr meddela att den lilla hamstern inte överlevde, efter vetbesök tog jag beslutet att låta hen somna in då kosten förstört hamstern så pass illa att hen troligen inte levt länge till iallafall =(

Men tack för hjälpen!

Mirre395
0

#3 vad hemskt!:( det var väldigt omtänksamt av dig att ta hand om den:) den hade det säkert bra hos dig den lilla tiden du hade med henne/honom;) sov gott lilla hamster

Besthamster
0

R.I.P❤️

[MikaelaR]
0

Vad för kost hade den ätit och varför behövde den dö vad för symptom visade den?

Saffran0Spice
0

Hen var väldigt hängig och mager - hamstern hade levt på enbart ostbågar och popkorn under väldigt lång tid. Så man kan väl beskriva det enkelt som att hamstern led av anorexi och svår näringsbrist.

Besthamster
2

OSTBÅGAR OCH POPCORN?!

stackars hamster!

Saffran0Spice
1

Ja, men hen har det bättre nu i hamster-himlen. Vi får vara glada för det lilla och att hen slipper lida mer =)

Besthamster
1

ja absolut :)

Nu sitter hen säkert och mumsar på goda saker :)