Wet tail
Hur många här har haft guldhamstrar som har blivit friska från wet tail? Enligt till och med Roslagstull så är behandling ofta utsiktslös.
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_hamster.htm
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
*putt*
Mvh,
Moa

Hör med SHF istället, de kanske har nån statistik eller nerskrivet om inkomna fall…. tror iaf att de vet mer om detta än vad som görs här!
Wet Tail vad är det?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#3 Läs på SHF hemsida under Guldhamsterns sjukdomar. Det är en sjukdom som oftast drabbar unga djur.
#4 kikade där..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Tror inte att så många uppfödare/privatpersoner (tack och lov) blivit drabbade av detta. Är nog vanligare hos grossister
Wet Tail kallas ju ofta Zoo-butiks-sjukan och drabbar nästan uteslutande väldigt unga djur. Det har ett otroligt snabbt förlopp.
Det enda fall jag känner till är att en zoo-butik i sthlms-området fick in en laddning bebbar från någon av grossisterna som drabbades av detta i våras. En kompis sons kompis köpte en av dem och den dog inom ett par timmar fick jag höra. De ringde mig för att höra vad det var och när de beskrev det så var det lätt att konstatera att det var Wet tail.
Min guldhamster fick wet tail för cirka en och en halv vecka sedan, och han hade bott hos mig sedan i våras. Han var alltså över ett halvår när han fick det - helt utan anledning. Jag har sett wet tail flera gånger på djuraffären, och jag har avlivat flera guldhamstrar som har fått det. Beror ofta på stress och liknande. Min lilla kille hade inte stressats eller något heller, inte som jag kan komma på. Jag avlivade honom dock efter någon dag, annars skulle han ha självdött. Ville bara veta hur vanligt - eller ovanligt - det är att de överlever sjukan.
Tack för era svar. :)
Vill ni veta vad det är så går det ju att gå in på länken jag skickade med, och scrolla ned så står det om den.
Mvh,
Moa