Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 864 ggr
Moast
2014-10-21 10:47
0

Klor?

Hej Jag undrar en sak, min guldhamster är 2 år och har blivit lite tröttare, är inte uppe på nätterna lika mycket längre. Men det antar jag är naturligt med åldern., Iallafall, min hamsters klor vässas inte heller då lika mycket som när han var aktivare. Jag har köpt en keramikkruka och fat där jag har Sand. Detta hjälper inte, jag har fått fila hans klor med vanliga nagelfilar ett par gånger. Då filar jag så klart bara nerifrån och upp, bara ena hållet. Det är bakklorna där bak som är jobbigast, dem åker över varandra. Idag såg jag också att ena framklon stod rakt upp! Iallafall en flisa av den… Jag har prövat med en nagelfil som jag klistrade på i hjulet, med den milda sidan uppåt. Detta har inte heller hjälpt. Hela hans liv har han klippt klorna hos vår granne, men nu ska dem flytta. Jag frågade även inne på Grizzly om dem skulle kunna tänka sig klippa, det ville dem inte. Deras råd var att sluta ge han så mycket grönsaker så att han inte får lika vitaminrik mat så att klorna slutar växa så fort… 😐👏 Hjälp?:)

annlen68
2014-10-21 11:32
0

Gå till veterinären och klipp klorna

Flöffo
2014-10-21 16:18
0

Har du testat nagelsax/nagelknipsare? Min ena har också haft mycket problem med klor och jag brukade klippa dom med nagelknipsare

//Flöffo

annlen68
2014-10-21 16:31
0

#2  Hur gör ni som klipper klorna på era hamstrar?  Jag har inte ens hunnit se Mollys klor; då skulle jag behöva göra det när hon sover 😃

Scorpio97
2014-10-21 16:48
0

Kan funka att ha en sten i rasthagen, om han klättrar på den vill säga. Går bra att ta en sten utifrån, men se till att koka eller lägga in den i frysen 48 timmar först så att bakterier och så dör.

Har bara behövt klippa en gång, och då använde jag en vanlig nagelsax. Min syster fick sedan hjälpa till att hålla medan jag klippte.

//Jessie

Lojs
2014-10-21 17:18
0

Jag måste säga att det var himla dåligt sagt av djuraffären, att du ska sluta ge honom så bra mat så klorna växer långsammare och han mår sämre, att päls och klor växer bra är ju ett tecken på friskhet och med gamla hamstrar är det extra viktigt med bra mat! 
Själv klipper jag klorna med en liten klotång, det kan vara svårt om hamstern är sprattlig och då kan det hjälpa om en person håller och en annan klipper.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

annlen68
2014-10-21 17:53
0

Men normalt sett så ska man ju inte behöva klippa klorna på hamster. Så vitt jag förstått så tillhör det ovanligheterna?

Jag har några stenar , som jag kokat först, + en klöspyramid som jag ställt vid kanterna där hon ofta går så jag hoppas att hennes klor kommer hållas i trim :)

Moast
2014-10-21 17:55
0

#1 Hans klor växer rätt fort, känns lite jobbigt att åka till veterinärn varje gång dem behövs klippas. Dessutom är jag 14, kan inte köra dit själv. Så då måste det passa in i mammas schema också… Men det får vi väl ta som utväg om det inte funkar på annat sätt:) #2 Jag har försökt att klippa själv, tycker det är väldigt läskigt. Han blir så stressad av det och börjar mest sprattla omkring. :/ #4 Han har rätt mycket stenar i buren, ganska stora och "klättriga". Tyvärr funkar inte det heller, haha XD #5 Ja visst var det! Ja, vi sa till dem att det tänker vi inte sluta med då vi vill att han ska må bra. Ja, vi har försökt. Alla här hemma är rädda för att råka klippa för långt in eller att han sprattlar till så att man råkar klippa helt fel. Vi får klura på en lösning…:)

annlen68
2014-10-21 17:59
0

#7  Men är det en guldhamster?  Har du måste klippa dem sedan han var ung?  eller är det nu på äldre dagar när han rör sig mindre?

Lojs
2014-10-21 18:53
0

Vissa hamstrar får man klippa klorna på hela livet, det är olika hur fort klorna växer, precis som naglarna på oss eller klorna på hundar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Moast
2014-10-21 19:45
0

#ja han är en guldis, jag har alltid behövt klippa dem. Förutom när han var några månader. Men man kan säga att jag har alltid behövt klippa dem, men eftersom att han blivit äldre och inte lika aktiv behövs det göras oftare. Men nu ska våra grannar flytta, som alltid klippt dem åt han. Hans klor behövs nu klippas 2 gånger i månaden ungefär:) ganska mycket

Flöffo
2014-10-21 21:49
0

#3 Jag brukar lägga dom på rygg hålla fast lite försiktigt, ha en tass mellan fingrarna och klippa. 

Ett tips är att inte klippa alla på en gång då det kan bli ganska stressande för hamstern (och ägaren) och istället klippa kanske 2 klor varje dag. Sen kan man öka på när hamstern väl är van.

//Flöffo