Stressad hamster
Jag är väldigt kluven när det kommer till en av mina hamstrar. Han var otroligt snäll när han var yngre men nu har han blivit väldigt stressad och ja, galen. Så fort man rör sig utanför buren så väser han och typ attackerar bursidorna. Han är aggressiv och bits så det går inte ens ta i honom längre. Att stoppa ned handen i buren är bara att glömma.
Han är egenuppfödd och väldigt älskad men jag vet inte om han egentligen mår bra. Vi har testat det allt från burbyten till locka med godis för att han ska lugna sig men det går bara inte.
Jag går i tankarna om han mår dåligt av stressen och om det vore bättre för honom om han fick somna in då det här pågått de senaste månaderna. Jag har gjort allt jag kan men börjar känna att det är hopplöst. 😢
Hur skulle ni gjort?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Oj vad svår fråga 😐
Men om han fortsätter vara så aggressiv trots du fortsätter försöka så är det kanske bäst att avliva han? vad tycker du själv?
Hände lite samma för mig, men han blev inte aggressiv. Jag omplacerade honom till ett fodervärdshem och han mår nu super bra, så jag skulle inte låta han somna in.
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Men om man inte ens kan stoppa in handen i buren utan att bli biten så är hamstern uppenbart väldigt stressad det kanske inte är det bästa och omplacera just denna hamster Ts pratar om?
Jo, men man kan alltid göra ett försök att omplacera den och inte bara "kasta iväg den". Har en dvärg som är likadan, men har inte mage att avliva honom, han är dock inte stressad men extremt aggressiv.
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Ja man kan ju alltid försöka sen är frågan om det finns så många som är intresserade men det är upp till Ts att avgöra hur det blir
Frågan är VAD han kan vara stressad av? Kan han ha ont någonstans/vara sjuk på något sätt?
#7 Han äter, dricker, leker osv som han ska. Har studerat honom länge och många gånger och ser inga tydliga skador. Det är svårt att göra en rättvis bedömning när man inte ens får röra honom.
Jag har haft en stressad hamster förut och hon gick fint att omplacera men då var hon INTE som han är. Han är..värre. Så mycket värre. Vi får se hur det blir. Det är ändå svårt för er att ta en rättvis ställning när ni inte är här och ser hur han beter sig. Det är svårt att beskriva hur det ligger till.
Vilken svår fråga, hur hade jag gjort? Är du väldigt osäker på at hantera han själv hade jag nog heller inte omplacerat, då får man hitta en väldigt erfaren ny matte och vara tydlig med hur han är.
Oavsett hur DU väljer så ska det kännas bra för dig.
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Jag skulle gått till en vetrinär. Men det blir svårt efter som ingen får nudda honom… Han kan lida av något inombords:( du har nog gjort allt du kunnat. Verkar han stressad när du inte är där också?
#9 Om jag omplacerar så skulle det ju helst vara till någon som har fött upp hamstrar eller åtminstone med mycket erfarenhet. Dock finns det ingen jag känner som skulle kunna tänkas ta över honom och de jag pratat med har ju uppfödningar själv och har inte plats/tid åt en hamster som inte går att hantera samt att han inte får ingå i avel.
#10 Han är mer eller mindre alltid stressad. Jag har tittat på från håll och så fort det är något som låter i rummet, det måste inte ens vara högt, så liksom hoppar han åt det håll ljudet kom ifrån. Som om han attackerar ljudet. Det är ju omöjligt att ha honom i ett absolut tyst rum då vi inte bor så stort att han skulle kunna få ett helt eget rum där ingen är och där inga ljud förekommer.

Jag tycker det låter som att det kan ligga ett medicinskt problem bakom, jag hade tagit hamstern till veterinär. Hittar man inget vid undersökning så hade jag avlivat, jag tycker inte det är ett värdigt liv att alltid vara stressad. Jag vet inte hur det är på hamster, men andra djur kan få magsår och andra fysiska problem av psykisk stress.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#12 Jag funderade också på det. Får nog bli ett besök hos veterinären. och jag håller med dig.
Jag tror också att han lider av någon sjukdom. Verkar konstigt annars att han plötsligt skulle bli så aggressiv. Kontakta veterinär.
Men det måste inte vara någon sjukdom, och hon har ju sagt att hon ska ta ett besök hos veterinären
#15 Jag sa inte att det måste vara sjukdom, men troligtvis.
Jag tror inte det är någon sjukdom då Han äter, dricker, leker osv som han ska.
Men det är klart det kan vara en sjukdom och det är alltid bra att undersöka hos veterinär innan man avlivar men en hamster som visar ett sånt här beteende om det ej beror på sjukdom är det kanske bäst att avliva den detta är bara mina åsikter.
Har du andra hamstrar i samma rum? Tänkte om han kände annan hamsterdoft. Kan vara en orsak. Men jag har aldrig varit med om det. Så vet inte. Hoppas det var lite till hjälp.
**//Amanda
#17 Kanske kan vara psykisk sjukdom?
#18 Vi har testat ha honom ensam också men det hjälpte inte det minsta tyvärr :/ Vi har som sagt testat det mesta utan framgång..
Okej.. Synd.
**//Amanda
Idag kom han fram och hälsade utan problem. Lite reserverad men klart nyfiken. Jag blev chockad och sambon lika så då han varit sådär reserverad och ilsken mot oss de senaste månaderna. Jag testade byta ut lite inredning (tänkte om det var något i buren i sig som kunde störa honom eller orsaka den där stressen) och nu avvaktar vi. Om han bli normal igen (så som han var förut, gosig och snäll) så måste det ju ha varit något som hänt.. kanske katten som varit på buren som fått honom att bli sådär? 🤔
Jag vet dock inte om jag vågar mig på avel även om han blir gosig … Vad säger ni andra? Kan det ha varit inredningen eller katten som orsakat hans konstiga beteende?
jag skulle inte använda honom i avel oavsett vad som orsakat det beteendet det får fortfarande inte ske
22# Vad skönt att det blivit lite bättre:) Jag tror nog inte att en hamster kan visa så tydlig stress av inredningen. Samtidigt kan hamstrar må dåligt utav öppna ytor eftersom att dem är bytesdjur. Dem behöver alltså mycket inredning för att känna sig trygga. Jag tycker att du avvaktar och om det blir sämre, gå till veterinären, blir bättre så tycker jag att han ska få vara en sällskaps hamster. Jag hade inte vågat att avla på en hamster som har haft psykiska/fysiska problem, eftersom att ungarna kan bli likadana. Men om det nu hade varigt pågrund av en skräckupplevelse med katten, så är det nog inget problem att avla eftersom att sånt inte är ärftligt. Håller tummarna för att det ska bli bättre!;)
#22 Nu när du nämner katten som varit på buren så förstår jag att han blev förändrad. Måste ju varit en skräckupplevelse för honom. Ni har inte möjlighet att stänga dörren till hamsterns rum så inte katten kommer åt den?

#24 Jag hade aldrig avlat på en sådan hamster ändå, man vill ju inte avla fram djur som reagerar så starkt på läskiga olyckshändelser, en hamster som är riktigt stabil klarar det mesta utan att ändra beteende.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag har tänkt över natten och ni har rätt, och tänker i samma banor. Han kommer inte få gå i avel oavsett om han blir mysig och snäll. Precis som Lojs säger så ska en stabil hamster klara att katten gått förbi buren eller suttit på den. Ingen av mina andra hamstrar har ens brytt sig om katten när han är där och går ibland, det händer inte alls ofta men det förekommer såklart. För att göra det tydligt så har katten inte attackerat eller försökt fånga in hamstrarna. Han sover på locket ibland men aldrig mer än så. Varken hamster eller katten har brytt sig om varandra tidigare.
#25 Jag kan INTE stänga någon dörr. Hamstrarna är i vårt tvrum, alltså ett rum där vi är ofta och jag kan därför inte stänga ut vår katt.