Hur var er guldhamster?
Har fått hem min fina guldhamster i onsdags, är glad över att ha henne hemma men hon är väldigt olik mina dvärghamstrar(vintervita) mina vintervita var keliga och satt stilla i handen redan som leveransklara, denna guldhamster kan jag inte ens ha i handen för hon sprattlar sig ur hon har extremt mycket energi och jag gör mitt bästa för hon ska få utlopp för all energi hur var era guldhamstrar när dem kom hem till er? hur lång tid tog det för er innan dem blev mer handtama och lugnare, hur gjorde ni för att dem skulle bli det? denna tjej jag har nu är 5 veckor.
Min är fortfarande sjövild, men börjar lugna sig! Hon är 4 månader tar ut henne en stund varje dag, hon börjar söka sig till handen men går inte upp i den än. Dock är min från djuraffär, så det är ingen vidare bra referens.
#1 Min är från en uppfödare(silverängen) men är liknande såsom du beskriver din hamster.
I början var det nästan omöjligt vissa stunder att hålla i henne.. Men höll i henne korta stunder, lät henne springa i hagen lite och lyfte in henne. Sen om jag är uppe länge så kanske jag tar ut henne en stund till senare. Försöker vara så krav lös som möjligt i all djurhantering/träning. Nu klickertränar vi även lite och detta har gjort att hon fått betydligt mer intresse av mina händer då de kommer massa godis.

Okej kul :)
Jag blev varnad förut för att skaffa dvärghamstrar många sa till mig att dem var svåra att få tama och bitska och allt möjligt och rekommenderade mig att skaffa guldhamster, nu har jag skaffat guldhamster och denna guldhamster är ändå från en uppfödare men ändå helt omöjlig att hålla hon blir även rädd när man byter mat i skålen eller byter Sand. På bilden är en vintervit dvärghamster (Jerry) så där sitter han gärna i handen en lång stund det gjorde han från dag 1.
Ungar är ju sprattliga och vilda :) Det var vår Molly också. Vi lät henne vara ifred de första två dygnen, sedan började vi med att hålla en godbit i handen när vi stoppade ner handen i buren, i början kom den fram och nosade lite försiktigt men så småningom tog den godbiten. Sedan flyttade vi upp godbiten längre i handen så att hon till slut kom upp i handen och åt osv..
Men ett tips till dig är att titta på Erins hamsters video "how to tame your hamster". Den beskriver på ett jättebra sätt hur man går vidare steg för steg. Det hjälpte oss mycket :)
#1 Vår är också från djuraffär. Hon är 3 månader. Hon är också livlig som hamsterungar brukar vara, men tam har hon varit länge. Hon sitter i vår hand och äter och tvättar sig, vilket är ett kvitto på att hon känner sig trygga med oss.
Ville bara säga att bara för att din hamster inte är tam ännu så behöver det inte bero på att hon kommer från djuraffär. Tycker djuraffärs-hamstrar har oförtjänt dåligt rykte. Det mest betydelsefulla är nog hur mycket tid man har att lägga ner på dem, och att man tar det steg för steg, för att få en tam hamster.
Jag tycker inte man ska rekommendera någon att köpa djuraffärshamstrar varför dem har "dåligt" rykte är för att dem inte hanterats, uppfödare hanterar sina djur. Många guldhamstrar från djuraffär är väldigt vilda/rädda vid köp,finns undantag.
http://hamster.ifokus.se/articles/53ea85838e0e747e56003cf7-hamster-fran-djuraffar
#7 Ja det gäller inte vår hamster i alla fall :)