Hamsterfärger!
Jag är sugen på att para mina två guldhamstrar när honan blir gammal nog, och är så nyfiken på färgerna! Har läst om genetiken men det är ju ganska komplicerat x)
Hanens färg är Sobel dominant spot, möjligen silvergrå dominant spot. Hans pappa är enligt släktträdet silvergrå umb ds, och hans släkt består av svartbaserade färger såsom svart, dove och choklad. Hans mamma är creme med sobel, brunörad sobel, offwhite och en rostfärgad i släkten.
Honans färg är creme rödögd satin. Hennes pappas färg är brunörad sobel, mest rost, caramel, normalfärgad, brunörad sobel, brunörad offwhite och offwhite i släkten. Hennes mamma är offwhite, med offwhite, creme och brunögd offwhite i släkten.
Jag har förstått att de kan få cremebaserade färger såsom sobel, offwhite och creme, och att de kan bli dominant spot och satin. Men finns det några andra färger de kan få?
- Brunörad sobel, kan det bli sådana ungar? I och med att honans pappa + släktingar och hanens morfar var just brunörad sobel?
- Kan det bli rödögda ungar? Om det är så att min hane bär på rödögt genom sin farmor som är dove och hans farmors pappa som också är dove (om det är möjligt?), och min hona är rödögd?
- Kan det bli silvergrå heterozygot ungar? Om min hane skulle vara silvergrå ds, eller är sobel men bär på silvergrå/svartbaserat genom sin pappa?
De är de färgerna jag klurar över, lite svårt att lista ut själv då jag inte kan så mycket om hamstrarnas färggenetik :) Vore kul om någon som kan det här kan klargöra lite :P
Brunörade ungar kan komma om både mamman och pappan bär på bö, vilket är ganska stor chans i detta fallet då de båda har mycket bö bakom sig. Säker kan man dock inte vara förän man parat. Rödögt kan ju också komma om pappan bär på det. Några silverungar, (silvergrå, offwhite t.ex), kan bara komma om din hane är silvergrå i detta fallet då silver är en dominant gen.
Hej Pollyassa! Genen för silvergrå är dominant, vilket betyder att någon av föräldrarna måste ha den genen synligt för att ungarna ska kunna ärva den. Eftersom det är osäkert om din hane är silvergrå eller inte så är enda sättet att veta säkert att vänta tills ungarna är födda. Blir någon av dem silvergrå så vet du säkert att pappan är det. Han kan inte bära på silvergrå eftersom genen är dominant och det är bara recessiva gener som hamstern kan bära på utan att det syns. Generna för satin och för dominant spot är också dominanta, så därför vet vi att ungarna kan få dem. Umb är också dominant, men där visste du ju inte säkert vad hanen hade för mönster och färg. Samma sak där: blir ungarna umb så vet du att hanen är det. När det gäller generna som ger brunörad, rödögd, creme och svart så är de recessiva och en hamster kan vara bärare av genen utan att det syns utanpå. Om någon av dina hamstrars föräldrar var den färgen så vet vi säkert att hamstern är bärare, annars kan vi inte veta säkert. I ditt fall vet vi att honan bär på brunörad eftersom hennes pappa var brunörad. Ju fler generationer bakåt som det saknas hamstrar med den recessiva genen synlig i pälsfärgen desto mindre är chansen att hamstern är bärare, men teoretiskt sett kan recessiva gener ligga dolda hur många generationer som helst. I ditt fall kan vi inte veta säkert om ungarna i kullen kan bli creme, svarta, rödögda eller brunörade, eftersom båda föräldrar måste bära genen för att den ska komma till uttryck hos avkomman, så det blir jättespännande att se vad det blir i kullen. Vi vet att mamman kan ge både den rödögda och den brunörade genen till sina ungar, men om inte pappan bär dessa gener så kan ungarna inte få den färgen. Det borde finnas en chans att pappan bär på brunörad, men det vet du inte säkert förrän det föds en brunörad eller rödögd unge. Och föds det inga brunörade eller rödögda i kullen så betyder det inte att pappan INTE är bärare, bara att sannolikheten är mindre. Hoppas du förstår hur jag menar! Det enda du kan veta säkert om de framtida ungarna är att de kan bli dominant spot och satin. Om pappan är sobel så blir alla ungar cremebaserade med eller utan satin, umb och dominant spot. Om pappan är silvergrå så kan ungarna bli silvergrå med eller utan satin och dominant spot. Ärver de inte genen för silvergrå och inte blir någon av de recessiva färgerna så kan de även bli normalfärgade. Lycka till!
Miss Emmi's uppfödning
Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se
Tack så mycket! Har mycket bättre förståelse nu! :) Blir väldigt spännande att se vad ungarna blir. Hanens syskon var alla möjliga svartbaserade och cremebaserade färger, han är dock väldigt övertecknad med sin dominant spot så det är svårt att se vad det är för färg… finns det nån ledtråd mån tro att försöka urskilja om det är sobel eller silvergrå? Annars uppdagar det ju sig som ni sa när ungarna kommer, spännande!
Jag tycker nog han ser mer ut som silvergrå ds, men jag är ingen proffs på ds precis… Svår att se också när han är så övertäcknad. Vad har hans syskon för färger? Har hans pappa creme bakom sig?
Han är silvergrå ds tycker jag :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#6 Hans pappa har ingen creme bakom sig, bara svartbaserade färger (svart, dove, choklad, silver dove).
Syskonen hade väldigt olika färger, där fanns choklad, svart, sobel/silversobel, normalfärgad umb, normalfärgad, silvergrå umb och en sköldpaddsfärgad, ca hälfen av dessa dominant spot, och så min lille kille.
Vore väldigt roligt om han var silvergrå ds, då blir det allt spännande färger sen :P
Då är han med största sannolikhet silvergrå ds :)