Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1899 ggr
annlen68
0

Kissar i huset

Vår guldhamsterhona Molly, snart 14 veckor, kissar i sitt hus. I vaket tillstånd gör hon det antingen i sin toalett eller sandbadet, men jag vet inte om det kan vara så att hon kissar "i sömnen"..?  Varje kväll när jag tittar över hennes sovhus så har hon kissat,och alltid i samma hörn, så jag är ju illa tvungen att byta ut hennes bomaterial (toapapper) och så brukar jag tvätta av på kisstället med lite urine-off. Tänker att om urindoften försvinner så kanske hon inte kissar där igen, men det har inte hjälpt.

Jag lägger ju tillbaka mat hon hamstrat in i boet efter jag bytt toapapper, och jag provade en kväll att lägga maten där hon kissar för att se om det hjälpte; men hon hade flyttat maten och kissat på samma ställe igen.

Det värsta är ju att hon har ett trähus. Det är utan botten, men eftersom hon kissar intill en kant så kommer det ju lite urin på undersidan där. Jag brukar tvätta bort så gott det går med urine-off på det drabbade stället, så än så länge funkar det.

Tror ni att det kan vara ett unghamster-beteende som ger sig med tiden? Vad kan jag göra för att bryta mönstret? Det verkar som att hon inrättat en kisshörna, en mathörna och en sovhörna i sitt hus. Vore skönt om hon slutade kissa där, för jag gillar inte att gå in och röra om i hennes hus varje kväll…

Imasy
0

Funkar verkligen urine-off till hamsterpink? Trodde det var mer anpassat till de bakterier som finns i katturin. 

Isåfall tror jag du har större framgång med Dax ytdesinfektion. Ett annat helt fenomenalt preparat är Dettol, fast det luktar väldigt starkt och jag skulle inte använda det på något som ska in i en hamsterbur ett par minuter senare, då det behöver vädras bort.

annlen68
0

#1  Japp, urine-off smådjur heter detta. Finns speciella för katt, hund osv.

wildalia
0

Min guldhamster kissar oxå inne i huset. Har alltid gjort. Han är för lat att gå ut och kissa på dagarna. Jag gör ordning där inne varannan dag. Han vägrar kissa någon annanstans. Han harven liten sandlåda där inne oxå. Ofta kissar han i den, eller så flyttar han på den. Jag använder skokartong som hus. Skär bort botten där han kissar, så att det blir lätt att få bort. Byter skolåda ofta.

annlen68
0

#3 Kanske skulle testa en sandlåda modell liten i huset då? :)   Man kanske bara behöver ha i en liten hamstermatskål; tror ni det räcker?

Cookio
0

Min hane gör likadant, han har kissat ner hela ena hörnet i sitt hus. Vet inte varför det blir så

Arsatazz hamsteruppfödning

annlen68
0

Någon här som har provat att ha en liten sandlåda i sovhuset?  Eller blir det förvirrande för hamstern?

MaaariaS
0

Har du testat att flytta huset och låta kisshörnet vara så det luktar kiss där, så kanske hon slutar kissa i huset 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

annlen68
0

Då är jag rädd att jag snurrar till det för henne. Då kanske hon börjar kissa där också; förutom i sin toalett som hon alltid använder när hon är vaken ..om du förstår hur jag menar 🙂

MaaariaS
0

Ja jag fattar vad du menar 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Pollyssa
0

Byt hus kanske? Min hamsterhona kissade också i sitt trähus ett tag, träet sög upp kiss i det hörnet och det gick inte att tvätta bort fastän jag försökte, till sist var det förstört så jag tog bort det och satte dit ett plasthus jag hade hemma temporärt tills jag köpt ett nytt trähus, och hon har inte kissat i sitt hus en enda gång efter det! :)

annlen68
0

#10  Ja jag kommer ju byta ut huset framöver, men hon har bara haft det i en vecka så jag väntar ett tag…:)