Rå äggula?
Hej!
Kan hamstrar äta rå äggula? Eller är det äggvitan dom ska äta?
Har läst runt på en massa olika sidor, men det står olika överallt.
Tacksam för svar :)
**//Amanda
Äggula är jättenyttigt, kan inte se varför det skulle vara farligt för hamstrar. Det är dock ganska fett, så man ska väl inte ge för mycket till en överviktig hamster. 🙂 Äggvitan är också nyttig, men innehåller mest bara protein.

Mvh Stephanie 

Okej. Tack! Då ska jag göra lite gröt till Lillen. Han är bara bäbis och har fått order om att ge han fet mat :)
**//Amanda
Aldrig gett rå äggula och skulle nog inte göra det, bättre att koka :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#3 Då försvinner massor av det nytiga. Tvärt om, bättre att inte koka 🙂 Även människor kan äta rått ägg, men vi är mycket känsligare för salmonella, så det är lite mer tveksamt däremot.

Mvh Stephanie 

#3 Jag brukar koka om jag ge mina hamstrar :)
Jag har kollat runt lite och det ska gå superbra att ge rå äggula, dock så ska äggvitan vara tillagad :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
äggulan är jättenyttig och går utmärkt att ge rå, brukar själv blanda det i gröt osv., däremot har jag för mig att rå äggvita inte är det lämpligaste för djur
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Tack! Gav honom "hamstergröt" med hamstervänliga ingredienser. Han älskade de. :)
**//Amanda
Rå äggula är superpoppis och jättenyttigt, så det är bara att ge! Det är i äggvitan salmonellan sitter (om ägget är smittat) så den bör tillagas.
/Surpan
Jag brukar bara ge hamstern det som finns i dess naturliga miljö. Till Guldhamster skulle jag alltså ge sådant som finns i den syrianska naturen. Alltså inte ägg, varken kokt eller rått😄
Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar
#10 Vad ger du då? 🙂

Mvh Stephanie