Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 450 ggr
Yohanna96
0

Dräktig Hona beter sig konstigt

Hej! Idag fick jag hem en hona som inte kunde bo kvar i sitt gamla hem av olika anledningar. Hon är parad och ska enligt förra ägaren föda den 16/10. Hon har ett kartong hus som hon välter och sliter sönder kanterna på, varför gör hon det? Hon går verkligen all in för att välta och ha sönder kartongen.

Tacksam för snabba svar.

Djurens rätt
0

Det är ganska vanligt att hamstrar sliter sönder sina hus eller gnagar på huset

Yohanna96
0

nu har hon lagt kartongen upp och ner i andra änden av buren och så ligger hon och sover i boet utan något hus. så jag tar väl bort kartongen och lägger i extra mycket papper till boet

Ulrika Anna
0

Jag skulle dock låta kartongen vara kvar, det blir bra sysselsättning för henne och hon verkar ju tycka om att gnaga på den. Men stoppa även i mer papper som hon kan boa med.

Imasy
0

Jag tycker det låter som att hon håller på att boa. Jag har haft dräktiga honor som verkligen gått bananas i sina burar när det närmat sig slutet av dräktigheten.

Jag hade låtit henne hållas, låt henne stöka till och gnaga sönder om det är det hon vill. Huvudsaken är ju att hon är nöjd och känner trygghet inför förlossningen, då en stressad hona kan bita ihjäl ungarna.

Sedan får du ju ha i åtanke att en flytt i sig kan vara stressande också, så låt henne styra och ställa ;)

Yohanna96
0

Hon fick ha kvar huset, men hon väljer att inte sova där i. Men det är ju upp till henne.  Hon är redan jätte nyfiken på allt nytt och vill ha gos hela tiden.