Frågor om dvärghamstrar
Hej! :) Jag har lite frågor om dvärghamstrar. Jag har haft hamster väldigt länge och har en underbar guldhamster. :) Jag har aldrig haft någon dvärghamstrar och kan väldigt lite om dem, så jag skulle gärna lära mig lite mer för skojs skull! ;)
Så, alla dvärghamsterfantaster, kolla hitåt!
1. Vilken sorts dvärghamster rekommenderar ni till en nybörjare?
2. Ska kinesiska dvärghamstrar hållas ensamma?
3. Vilken sorts dvärghamster blir tamast?
4. Blir guldhamstrar eller dvärghamstrar tamare? Eller är det ganska lika?
5. Är dvärghamstrar "hoppiga"; svåra att hantera? Svårare än guldhamstrar?
6. Vilken dvärghamster-sort föredrar du?
7. Föredrar du guldhamster eller dvärghamster?
(Nu funderar jag inte på att ta dvärghamster, har som sagt en guldhamster, är bara nyfiken 😉)
Hälsningar från mig!
Med vänlig hälsning, Mimmi
1. Vintervita och Campbells brukar vara enklast att få tama, så dom rekommenderar jag.
2. Det är lite olika vad man tycker. Jag anser att man åtminstone bör pröva att ha dom två och två, men andra tycker att det är bättre att hålla dom själva från början.
3. Se fråga 1. Dock kan alla dvärgar bli tama, och det beror även mycket på individen och hur mycket tid man lägger ner
4. Jag har ingen erfarenhet av guldar, men jag skulle tro att det är ungefär lika.
5. Jag upplever inte dvärgar som hoppiga, förutom när dom är små och har mycket spring i benen möjligtvis.
6. Har faktiskt ingen favorit. Har haft VV, Campbells och robotovkis och alla är underbara på olika sätt.
7. Har bara haft dvärg, men har haft flera kompisar som haft guld. Dom guldarna jag har träffat på har bitit mig, så jag har ingen bra erfarenhet av dom. Dessutom känns dom lite för stora enligt mig, och jag gillar att dvärgar kan vara flera (för det mesta). Så jag föredrar dvärghamstrar.
//Jessie
**1. Vilken sorts dvärghamster rekommenderar ni till en nybörjare?
**
Skulle rekommendera vintervita. Har haft några campbells, men tycker inte alls dem är lika trevliga. Anser att dem är lite "lömska" av sig.
2. Ska kinesiska dvärghamstrar hållas ensamma?
Svenska hamsterföreningen skriver i alla fall såhär: "
En kinesisk dvärghamster ska bo själv, om man inte planerar att ha ungar. Men även då ska man hålla lite koll så att hamstrarna inte slåss med varandra."
3. Vilken sorts dvärghamster blir tamast?
Vet inte hur de är med roborovskis men skulle gissa på vintervita. Mina har varit väldigt sociala och trevliga. Hoppar gärna upp frivilligt i händerna =)
4. Blir guldhamstrar eller dvärghamstrar tamare? Eller är det ganska lika?
Skulle gissa att dvärgarna blir mer sociala. Då de är mer flockdjur. Och har därför större behov av sällskap. Men både guld och dvärg blir ju oftast väldigt tama.
5. Är dvärghamstrar "hoppiga"; svåra att hantera? Svårare än guldhamstrar?
Jag anser inte att dvärgarna är hoppiga. Dem är ju mindre i storlek, så på det viset är dem väl svårare än guldarna. Men skulle inte säga att dem är svåra. =)
6. Vilken dvärghamster-sort föredrar du?
Rysk vintervit helt klart =)
7. Föredrar du guldhamster eller dvärghamster?
Dvärg. Tycker dem är roligare och mysigare på de flesta sätt. Samt att de är roligare att kunna ha flera tillsammans =)
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Tusen tack för era svar! :) Mycket intressant att läsa om! :)
De flesta frågorna handlar om individen:) t.ex. Det Finns jättehoppiga och spralliga guldhamsrar och super lugna samt lata dvärghamstrar. Angående fråga nr1 skulle jag rekommendera VV eller cambells. Jag är inte mycket erfaren om kinesisk( inte dvärghamster), men Roborovskis är svåra att tämja pga dem är ofta skygga och spralliga. Personligen tycker jag att cambells är ganska svårskötta jämfört med vintervit. Man måste ha mer koll på vikten och det finns stor risk för diabetes m.m. Men alla har olika åsikter. Angående fråga 4 så är det samma sak. Det beror på individen. Guldhamsrar lever ensamma och uppskattar mycket uppmärksamhet, dvärgar kan vara en liten smula svårare att få ett fast förtroende med.
#4 Tack för ditt svar! :) Frågorna handlade mest om "dvärghamstrar i allmänhet", men det skiljer ju mycket från hamster till hamster, det förstår jag. ;)
Dvärghamstrar ska va flera gemför med guldhamster som ska va ensamma.