Toalett, och sandbad?
Hej
Har lite frågor gällande toaletten och sandbadet, vad ska man ha i toaletten kan man ha vanligt Bottenmaterial då? Jag har Toa Lätt som Bottenmaterial, och vad kan man ha för ''balja'' till sandbadet?
I'm out 
Jag har kattsand på toaletten och en "toalett" med chinchilla Sand för bad. Men till sandbadet kan du ha i en vanlig skål som är rätt storlek för hamstern
Ursäkta om jag lånar tråden men har ni separat toalett och sandbad eller två i ett?
Vi köper toalettströ på lösvikt i djuraffären; ett grovkornigt klumpbildande strö. Det har vi i hennes toalett.
Sedan har vi i en annan hörntoalett chinchillasand till sandbad.
Dock kissar hon i båda, men det gör ju inget 😃
Jag har en skål med chinchillasand som används både som toa och bad. Tar helt enkelt bort kissklumpar och bajs varje dag, och byter Sand lite oftare än vad jag skulle behöva om det bara var bad.
I toan kan man även ha icke-klumpbildande kattsand. Man bör inte ha klumpbildande ifall hamstern äter det, eftersom det då kan klumpa ihop sig i magen.
//Jessie
#5 Det strö vi har som är klumpbildande, är smådjursströ för toalett. Det är därför väldigt praktiskt att ta bort dessa klumpar varje dag.
Har du läst eller hört något om att man inte bör ha klumpbildande strö? eller är det ditt eget antagande? 🙂 Tror inte hamstrarna äter detta, har då inte sett min göra det..
#6 Jag har läst det i flera trådar tidigare, men jag har tyvärr inga säkra källor på det. Jag tycker dock det låter logiskt, vad jag vet så brukar man inte heller ha klumpbildande Sand till små kattungar av samma anledning. Bör vara samma oavsett om det är klumpbildande kattsand eller klumpbildande smådjursströ.
Min kusin hade kattsand till sin hamster en gång, och den hamstern åt flera "kulor" (eller vad man nu ska kalla det) innan vi hann ta bort det. Så det beror nog på hamstern huruvida dom äter det eller inte.
Själv skulle jag inte våga ha det i alla fall (:
//Jessie
Kag harakvariesand kan det vara något?
I'm out 
Känns som att det mesta är farligt…..🤔 Kan någon här göra en tråd och rada upp allt som kan vara farligt för hamstrar? Vad man bör undvika o s v…? Skulle vara jättebra 🙂
#11 Ja ''Jag har akvariesand'' :) kan fota och visa så ni kan se bättre, för du kanske blandar ihop det med något annat?
I'm out 
#14 hmm, satte i toalätt, samma som jag har till Bottenmaterial, tror det funkar :) Ska bara hitta en skål som jag kan ha sandbadet i :) Imorgon hämta jag hem honom !!😍
I'm out