Mjölmaskar i överflöd!:)
Ja… När jag skulle till djuraffären blev det inte riktigt som jag tänkt mig!:) Jag har länge velat prova mjölmaskar igen för senast älskade Puff dem. Så jag tänkte prova ca5-6 stycken. Dock hade djuraffären inga torkade så jag tänkte testa 3-4 levande! Men man fick minst köpa 1 matsked så jag körde på det. Jag blev minst sagt överraskad när personalen tig fram en mugg larver till mig. Det var minst 5 matskedar så jag blev lite förvånad och bad om mindre. När jag kom hem blev lag lite besviken när puff inte visade något särkilt intresse för presenten men åt ändå två. Så resten fick flytta in i en glasburkar med jord och kvistar som försvann efter en natt. Dem verkar trivas lite för bra och vad jag ser är det några nya små maskar som börjar synas!!!:( puff verkar vara lika äcklad som jag för det hände en kväll att han " rensade bort" ohyran ur sin matskål men jag fick tag på den till slut!:) vet inte riktigt vad jag ska göra! Vet någon om man skälv kan torka dem så man kan ha dem längre och utan fler larver? Vet någon om de blir någon insekt sedan???! Det är iallafall INTE vad jag vill! Alla attackerar just nu deras körsbärslöv:)
Du borde inte köpt levande, du borde köpt torkade bra att tänka på till framtiden 🙂 Jag vet dock inte hur man gör. Någon annan kanske vet…
I larvstadiet kan de inte föröka sig, utan endast efter att de blivit skalbaggar, så antingen följde det med smålarver från första början eller så har du fått något annat i. Om du finner dem äckliga kanske du kan lämna tillbaka dem till djuraffären eller ge dem till någon annan (alternativt någon med reptiler som äter sådant).
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Vi älskar vår Molly - men några mjölmaskar kommer inte in här, varken döda eller levande 😃

Jag odlade mjölmaskar ett tag, de bodde i havregryn och fick grönsaker upptill. Jag skulle nog rekommendera dig att ge dem till någon som vill ha dem, hade jag bott i närheten hade jag gärna tagit dem, min djuraffär har inte levande mjölmask längre.
De blir små skalbaggar som inte kan flyga, har man dem typ i en godislåda så behöver man inget lock.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
euw euw euw, det kryper i hela mig, haha spy färdig är jag! Min hamster tvärvägrar äta torkade maskar, de finns i hans fröblandning, för det första är det det äckligaste jag vet när jag ser dom i påsen och för det andra vill han inte äta dom, vilket jag är otroligt tacksam över, för några maskar kommer inte in här, SPECIELLT inte levande. Jag får typ panik och det kryper i hela mig bara jag ser på bilden, så nej. Haha, så jag förstår lilla Puff, maskar är INTE mys alltså 😉😃
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Hehe! Ja faktiskt så visade han ett enormt intresse för dem imorse!:) han bara hällde i sig dem som en galning! När han sedan somnade på golvet efter mycket spring såg jag hur det rörde sig i kindpåsarna!! Usch fy vad äckligt det var! Sen skulle han självklart hamstra dem också!😦 så jag var beredd och fångade upp alla och la dem i krukan igen… Halvuppätna! Lilla puff kan du inte äta dem direkt!!!:) det jag fasar mest för är att han hamstrar dem någonstans i buren och att dem förökar sig och tar över buren!!!!!! Eller ännu värre… Mitt rum!!!😮 hmm jag ska nog tänka över om jag vill behålla de där maskarna. Är det djurplågeri om jag sätte dem i frysen så att dem dör? Eller överlever dem det?
#6 dem blir ju tillslut skalbaggar och ja dem kan föröka sig det är verkligen inte att föredra du kan ha fullt av dem till slut. Nej det är inte djurplågeri att sätta maskar i frysen det tycker iallafall inte jag dem ska ju dö oavsett eller hur? det är ju inte en bättre död och bli uppäten av en hamster ;)
#6 ahahahaha, usch! 😃😢 (skratt-gråter för det är så äckligt) :-P
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Usch så äckligt! Allvarligt talat, jag förstår inte hur du pallar med de där maskarna; och jag blir illamående när du säger att det rörde sig i kindpåsarna 🤪
Nä usch och fy: rensa ut kräken ur huset på en gång! Din hamster mår minst lika bra utan dessa äckel! 🙂
Om du är orolig över att de är levande är det annars väldigt lätt att bara skära av huvudet eller krossa huvudet innan du ger dem till hamstern! :) Jag har en hel odling här hemma och det är ett väldigt uppskattat (och mycket nyttigt!) tillskott i maten. Jag ger dem dock levande, eftersom alla mina djur verkar instinktivt ha vett att bita av huvudet först - ser jätteroligt ut när de vrider och vänder på den med tassarna för att komma åt huvudet! :)

Jag dödar dem alltid innan jag matar med dem, tycker det är snällare mot maskarna. :)
Medis på akvariefisk.
#11 Hur dödar du dem? Fryser du dem?
Kan man stoppa in dem i frysen och sedan Tina dem utan att det finns något form av liv i dem?
#9 Jaa… Jag är väl en lite ovanlig djurälskare!:) en gång hade vi två kackerlackor som husdjur som hette salad och hoppsan!;) jag börjar nog bli lite trött på dem men det är ju inte så att jag sitter och myser med dem i famnen!!:) hoppande bönor skaffar vi varje år. Dock vet jag aldrig vad man gör men fjärilarna sedan😕 men en spindel skulle jag nog inte vilja ha. Så dyrt och tråkigt:( alla liv är ju liv och jag har alltid lika svårt att smälla en mygga på armen och tänker väl att jag har så mycket blod och den så lite. Så den blir säkert lite gladare när jag låter den vara!:D fast det lönar sig ju inte för mig:(

#11 Jag klippte av huvudet med en sax, eller liknande, så de dör så fort som möjligt. Jag skulle nog inte kunna med att frysa dem heller. :)
Medis på akvariefisk.
#6 Hahaha hur tusan kan man somna med något i kindpåsarna som rör på sig? 😂 Jag skulle göra som Lojs säger och klippa eller skära huvudet av maskarna. Låter inte så mysigt kanske, men i frysen skulle säkert maskarna plågas till döds.
#17 Den har bara ömsat skinn. Då blir de så där ljusa och mjuka :) Det är bäst att mata med dom när de har ömsat då de är mer lättsmälta :)
Det svarta vet jag inte riktigt vad det är, men eftersom det är där bak så kan det ju vara avföring :P
Usch nu slutar jag följa denna tråd 😐😃
Förlåt om det är lite känsligt innehåll:) #19 du behöver absolut inte följa tråden om du inte vill såklart;)
#18 tack!;)
#21 Ingen orsak :)