Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 530 ggr
annlen68
0

Saker i era lekhagar?

Vad har ni för sysselsättning i era "lekhagar"?  Vi har allt möjligt; hushålls-toarullar, tunnlar, olika gnagsaker, gungbräda,äggkartong, tomma pappförpackningar, agilityhinder av lego som dottern gjort osv… men när Molly väl fått upp ångan så gör hon praktiskt taget inget annat än att springa runt runt längs gallerkanterna i hagen och man kan inte släppa blicken på henne för en sekund ens, för snabbt som sjutton klättrar hon uppför gallret! 😃

Känns lite som att hon uppför sig som uttråkad trots att hon är ute i en stor hage med massor av skojiga saker…..vad tror ni?  Vad gör era små älsklingar när de är ute och rastas? 🙂

Mirre395
0

Jag låter hamstern springa runt på golvet under uppsikt!:) han brukar tycka det är superkul och springer som bara den!:) ibland ställer jag ut ett hus, matskål och vattenskål om han ska vara där längre stunder som han får på helgen ibland. Ca 1-3 timmar. Efter det springer han och snor allt bomaterial från huset och lägger i sin egna lilla håla och sover;) när jag lyfter in honom in buren sen blir han skitsur och det har hänt att han pipit till när jag väckt honom!😦 nu svarade jag inte direkt på frågan men, ja nu får du veta lite om det iallafall;)

annlen68
0

Hihi - de är för roliga de små liven :)

Ja i mitt fall undrar jag ju mest över hur jag ska tolka Mollys beteende…om det är någon som är duktig på "hamster-psykologi" härinne?  😉

elima_2
0

Nu är jag ingen hamsterexpert.. Men Sigge är ibland sån att han bara springer runt och försöker hitta en väg ut ur lekhagen, spelar ingen roll hur mycket roligt det finns där i, och andra gånger leker han med allt, kryper runt och utforskar både mig och alla sakerna.

Jag brukar sitta med honom i lekhagen så får han klättra på mig när han känner för det.

annlen68
0

#3  Ah bra tips! :)  Det ska vi prova ikväll :)

Michaela98
0

Jag hade en stor Ikea låda till min Melvin

philippazon
0

Min hamster, med inslag av ap-gener brukar försöka klättra ut ur lekhagen. Även om det massa sysselsättning. Ibland sätter jag lock på hagen och när han inser efter ca 20 min att det inte är någon idé att leka apa, så leker han med sina leksaker. Har även ett hamstersäkert rum, så han får ibland springa löst i rummet under strikt uppsikt, brukar inte släppa blicken från honom, haha. Det är det bästa han vet, han springer som bara den, brukar också sätta ut lite gömställen här och där på golvet då, inte hus och sådant som han känner igen utan typ en filt som jag hänger upp ca 10cm från golvet, eller annat kul. 🙂

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

elima_2
0

Jag har gjort en lekhage av ihoptejpade kartonger, går att vika ihop och tar inte så mycket plats. Stor blev den också (nästan för stor..) så både jag och barnen får plats att sitta där inne om vi vill.