Underlagsfråga
Många rekomenderar ju att inte använda kutterspån, vet ni något om aspspån? jag kopierar denna text från en djuraffärssida om spånet: Aspspån innehåller inte terpentin, vilket spån av barrträd kan göra. Aspspånen är 4x4x1mm stora och har bra uppsugningsförmåga.
Är Aspspån bättre än kutterspån någon som vet?
Det här använder vi:
Obehandlat barrträ, det ska väl inte vara någon fara?
#1 Det spelar nog ingen roll att det är obehandlat det är fortfarande barrträd vilket innehåller terpentin.
Kopierar denna text från wikipedia om kutterspån: Kutterspån används också, eller har använts, som strö till djur i bland annat ladugårdar, svinstall, och hönshus. Kutterspån är det vanligaste bottenmaterialet i burar för gnagaresom hålls som husdjur, som hamstrar, gerbiler, marsvin, kaniner och dylikt. Det anses dock oftast alldeles för dammigt för att vara lagligt och dessutom för det mesta gjort av barrträ vilket innehåller terpentin som är ett gift. Terpentinet i sin tur ökar halten av ammoniak då det blandas med urin och är cancerframkallande. Att det är skadligt visade sig även vid just framställningsplatser där arbetare ofta drabbats av bland annat astma eller allergi från vissa träslag. När det gäller djur visar sig problemen oftast i form av problem med luftvägarna och ögonen, men detta misstas ofta för spånallergi.
11 § i djurskyddslagen L80 säger: "Ett förvaringsutrymme ska vara försett med Bottenmaterial och bomaterial om det behövs för att tillgodose djurens behov. Bottenmaterial och bomaterial ska då finnas i en för djurarten och djurens ålder tillräcklig mängd och vara av god kvalitet och i övrigt beskaffat så att djuren inte kan skadas av gifter, mögel eller damm."
Alternativ till kutterspån är till exempel flis från träslagen al eller asp, se närmare till exempel guldhamster.
Så annat än kutterspån är att föredra jag personligen vill använda annat iallafall. Carefresh är ett ganska bra alternativ och alspån. Vet dock inte om aspspån är bra därför jag frågar om någon vet^^ om man vill ha billigare alternativ finns ju toalätt
Hampaströ är annars billigt och bra :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#4 var köper du hampaströ? Granngården verkar ju inte sälja det längre, inte enligt deras hemsida i alla fall.
#5 gnagarboden.se har t ex…
jag hittade hampaströ och där jag såg det var det dyrare än alla andra underlag typ, vad för pris hittar ni det för?
.
Det där är ju bara 20 L
20L för 95 kronor, två stycken paket blir isåfall 40 L och då kostar 40 L 190 kronor då köper jag hellre carefresh 60 L för 199 kronor :)
Jag köpte en 20kg bal för 119kr, vilket motsvarar ca 200-300 liter? Jag bytte 6 duna burar+ 2 stora akvarium och det gick endast åt en halv fjärdedel typ ;)
#11 var har du hittat det då? om du menar en bal med hampaströ? för som du själv läste i mitt inlägg #10 så är det dyrare än carefresh på internet vad jag sett iallafall.
#12 Granngården, och det är mycket billigare än carefresh.
#13 ja just det du sa var billigare iallafall men det hampaströet jag hittat på internet är dyrare än carefresh neutralfärgat. Finns det kvar på granngården? har ej hittat det på internet iallafall
# 14 Kolla med Granngården. Inte alltid alla varor finns i internetbutik.
Varför är terpentin så farligt?
Läs hela mitt inlägg på #2 det står ju en lång förklaring från wikipedia där?
Jag har så svårt att smälta att en ren naturprodukt skulle vara hälsovådlig. Är ni säker på att det är terpentinet i den form som kommer direkt från träd som är hälsovådligt? Är det inte efter att ha, som enligt länken nedan, ha genomgått någon slags "sulfatprocess"?
#18 Mycket från naturen är giftigt, så jag är osäker på vad du menar.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#19 Jag menade att jag tyckte det var konstigt att om något som kommer direkt från ett träd kan vara giftigt…men kom att tänka på att det finns ju giftiga svampar, bär o s v i naturen 😃 Jag tror jag har förstelnad kola i hjärnan 🤪
#18 Kutterspån är det vanligaste bottenmaterialet i burar för gnagare som hålls som husdjur, som hamstrar, gerbiler, marsvin, kaniner och dylikt. Det anses dock oftast alldeles för dammigt för att vara lagligt och dessutom för det mesta gjort av barrträ vilket innehåller terpentin som är ett gift. Terpentinet i sin tur ökar halten av ammoniak då det blandas med urin och är cancerframkallande. Att det är skadligt visade sig även vid just framställningsplatser där arbetare ofta drabbats av bland annat astma eller allergi från vissa träslag. När det gäller djur visar sig problemen oftast i form av problem med luftvägarna och ögonen, men detta misstas ofta för spånallergi.
(Källa: wikipedia)
#22 Man får ta alla "larm" med en nypa salt. Min sambo hade i barndomen sex hamstrar (en åt gången) och då, på 80-talet, fanns knappast något annat än kutterspån att tillgå. Alla levde tills de var minst 2 år. Det är så mycket som är "farligt" nuförtiden; i slutändan finns säkert inget material, i det här fallet Bottenmaterial, som är helt och hållet giftfritt..
Bara för att era hamstrar har klarat sig betyder det inte att någon till slut får en allergi eller cancer eller liknande jag vill inte ta chansen iallafall och #22 jo det finns material som inte orsakar cancer och som inte dammar så mycket att hamstrarna får problem med luftvägar och ögon. Sen är det svårt att se på en hamster om den är sjuk eller ej då dem försöker dölja det.
#24 Detta använder vi:
http://www.zoozoo.com/sv/ecom/product/vitakraft-burspan-15-liter-100119002
Det är dammfritt, snällt mot ditt djur osv.
Finns även sånt här kutterspån:
Det ser ut att vara lägre kvalitet/storpacksvariant. Står inte heller att det är dammfritt.
MEd det ville jag säga att all kutterspån behöver ju inte vara hälsovådlig :) och #22; om du använt detta i flera år utan problem, varför oroa dig nu? :) Vilken sorts kutterspån använder du förresten?
#25 Men kutterspån innehåller naturligt ämnet som är giftigt terpentin oavsett om det är obehandlat eller ej det kommer från barrträ det är inte alls helt dammfritt finns mycket bättre alternativ om man söker efter underlag som ej dammar. Även om hon inte har haft problem ännu så kan det komma problem i framtiden men det är en risk man får ta isåfall det kan gå bra och det kan gå dåligt, jag vill köra på det jag är helt säker på.
#26 Självklart ska du köra på det du är säker på. :)
Det jag invände emot var alla dessa larm, och nu pratar jag inte bara i hamstervärlden, som dyker upp då och då; om allt som är farligt/hälsovådligt. Det är så mycket som är "farligt" att man därför får ta det med en nypa salt, och göra det som känns rätt för en själv. Precis som du, och jag gör 🙂
#27 Ja du får såklart välja själv hur du vill göra. Jag vill bara vara på den säkra sidan och angående underlag så är kutterspån det enda jag hört som kan vara hälsovådligt därav undviker jag det.