Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2099 ggr
Elinim
2014-09-25 23:33
0

Varning för torv!

Jag har alltid tyckt om att ha torv i buren till min lille skrutt då han älskar att gräva och då det känns väldigt naturligt. För några veckor sedan upptäckte jag mögel i torvet, det uppkom under en natt. Jag storstädade då självklart buren, men bestämde mig för att ge torvet en chans till och blandade ut det med spån så att det skulle suga upp all ev vätska. Jag har sedan dess kollat det varje dag, och det verkade fungera, fram till idag.. Jag upptäckte för någon timme sedan vad som måste varit början till en mögelutveckling och fick storstäda buren igen. Så nu har jag bestämt mig, aldrig mer torv i buren! Ville bara varna er om detta, då att ingen begår samma misstag som jag. Det är fruktansvärt att känna att man utsatt sin älskling för fara.. :(

Cindy S
2014-09-25 23:36
0

Bra att veta, jag var nyfiken på att använda det.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Mirre395
2014-09-26 09:11
0

Samma här:) tack för tipset!

[Nikodemus]
2014-09-26 09:23
0

Men använd inte de då mögel e farligt

Shalin
2014-09-26 12:26
0

Så synd att det blev mögel. Det finns kanske något annat grävvänligt material man kan använda som inte möglar? Har du använt dig av det länge? Kan ju varit fel på just den torven du hade kanske?

Elinim
2014-09-26 12:38
0

#4 jag har också funderat på det, om det är själva torven det har varit fel på.. Men jag känner mig inte jättesugen på att köpa nytt och prova efter detta :/ Jag har en annan liten grävhörna åt honom nu med chinchilla-sand, det är ju dyrare förstås men vad gör man inte :)

Tessan01
2014-09-26 13:12
0

#3 Hon sa varnar ju andra att inte använda det. Då det är farligt. Så hon vet antagligen det. Jag har sandlådesand hos mina. Dom tycker det är jättekul att gräva, det fungerar utmärkt. Dock så möglade det 1 gång, men nu testade jag igen och inget mögel på flera veckor. Så kan rekommendera :)

annlen68
2014-09-26 13:36
0

Kan man inte ha vanligt burspån, papper eller liknande i en grävhörna?  Sand har ju vår Molly i sin toalett, så det vill jag inte ha i grävhörnan…

Elinim
2014-09-26 14:07
0

#6 hur har du gjort med sandlådesanden så att den håller sig på plats liksom? :) har du typ en låda i buren med det i?

#7 Jo det kan man ju förstås :) det jag tyckte var så bra med torven var dock att han kunde gräva gångar och små hålor i det, så som de lever ute i naturen. Det är ju väldigt svårt (om inte omöjligt) med spån eller papper.. :/

annlen68
2014-09-26 14:26
0

#8  Ok, då förstår jag. Synd - men det är lurigt med all slags jord. Den får inte vara fuktig för då kan de bli förkylda  (eller så möglar jorden/torven) och är den inte fuktig blir den svår att gräva i.

Shalin
2014-09-26 14:32
0

#9 Man kanske kan blanda runt den varje dag så att det inte möglar? Fast det vore ju förstås inte bra om en hamster sover i en håla den har grävt hehe :P Då får man i så fall göra det när man ser vart hamstern är någonstans.

Fast det kanske ändå inte funkar om man blandar. Men de som föder upp insekter som zoophobas använder väl torv har jag för mig. Måste kolla runt lite för jag skulle faktiskt vilja använda en del torv till min framtida hamster om det går då givetvis.

Elinim
2014-09-26 14:45
0

#10 jag grävde runt i det varje dag och blandade ut med carefresh och spån och det höll sig torrt så vitt jag kunde känna, men ändå möglade det… Men tycker absolut du ska använda torv om du hittar något sätt att göra det på, då det är väldigt uppskattat hos hamstern :) (berätta gärna för mig om du lyckats ;))

Shalin
2014-09-26 15:18
0

#11 Åååh så synd :/ Ja visst jag kan ju alltid försöka :)

Cindy S
2014-09-26 15:58
0

Spån går bra att gräva i om man pressar det. Gerbiler kan gräva gångar i det, om man pressar ihop det i en låda/akvarium. Jag ska ha det i en papplåda från IKEA i buren och låta min dvärg gräva runt. Få se om hon gillar det. Min guldis hade ett grävtorn men det var bortslösade pengar på henne.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Deviance
2014-09-27 15:31
0

Konstigt att det började mögla så? Vi använder ju torv som underlag i stallet åt hästarna i botten med spånpellets ovanpå just för att torv suger upp kiss så bra?!
Kanske bara var dålig kvalité på torvet? :/ Tänker eftersom det finns mycket som kan utveckla mögel om man får en dålig påse/bal av saker.

hamstrar & fotografering

Elinim
2014-09-27 17:11
0

#14 Ja jag tycker också att det är konstigt… får inte riktigt ihop det. Det kan ju faktiskt ha varit en dålig säck bara, jag vet inte. Vet dock inte om jag vågar prova igen.. :/

Deviance
2014-09-27 17:12
0

#15 Förstår det! Du kan ju prova med något nytt grävmaterial istället för variationens skull ocskå :)

hamstrar & fotografering

Elinim
2014-09-27 17:16
1

#16 Jag tänkte det, har fyllt upp med massor carefresh nu men det är inte riktigt lika kul att gräva i tycker han. Jag hoppas att jag kan hitta något nytt material han tycker är lika kul att gräva i :)

Tessan01
2014-09-28 10:44
0

Kan lägga upp bild imorgon, är inte hemma nu. Men tidigare hade jag en vägg gjord av kartong. Fungerade bra. Nu har jag det bara på ena sedan, ingen vägg. Som brukar endån ta spånet över till Sand sidan så :P men skall nog fixa en vägg igen. :)

Elinim
2014-09-28 13:22
0

#18 Okej, ja det låter ju bra. Vore supersnällt om du kunde lägga upp en bild på det :)