Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 1526 ggr
LillyAmanda
0

Sjuk???(JÄTTEOROLIG)

Hejsan!

Jag sitter här med klumpen i magen och gråten i halsen.. Min dvärg är röd om nos och ögon. Hon har varit så förut, men det gick över så tänkte vi inte mer på det. Men nu är det tillbaka och ännu värre… Vi ska kontakta veterinär. Men finns det något vi kan göra under tiden vi väntar på att dom ska ringa upp? Jag tycker med mitt ögonmått att hon blir smalare, men jag vet inte om det bara är jag. 

Blir hon bara sämre och det inte går att göra nått överväger jag det hemska beslutet, men finns det något att göra så gör vi det för henne. 

Tacksam för alla svar som bara går att få!

PS. Inga elaka kommentarer då jag är JÄTTEOROLIG och gråter. 

Hon är mitt allt ❤️

**//Amanda

Scorpio97
0

Hamstrar har rött snor och ögonvätska, så hon är förmodligen förkyld. Ser pälsen burrig ut? Äter, dricker och sover hon som normalt? Nyser?

Nu är det ju lite sent för det, men annars brukar man rekommendera att man väger hamstrar med jämna mellanrum, då kan man enklare se om hamstern har gått ner i vikt (vilket oftast tyder på sjukdom). Säger bara det, så du kan tänka på det i framtiden (:

//Jessie

LillyAmanda
0

Ja tycker den ser burrig ut. Jag har vägt henne med jämna mellanrum. Men nu har vågen gett upp och vi måste skaffa ny våg. Så har inte lyckats väga henne. Jag är ju inte uppe så sent, men den tiden jag är uppe så äter hon, det minskar i matskålen, men hon ä ett riktigt matvrak. Hon dricker som vanligt. Sover gör hon. Hon får ganska mycket godis. Men hon är tröttare, vad jag tycker. Hon Fnyser typ. Inte så att hon nyser utan fnyser mer. Däremot låter hon inte när hon andas. Vilket är bra, det kan tyda på att det inte sitter så långt ner.

Hoppas veterinären ringer upp, så vi får veta vad vi ska göra, eller om vi får en tid. 

Håller tummar och tår. Vill inte, känns så jobbigt…

**//Amanda

Scorpio97
0

Då är det förmodligen inte en allvarlig förkylning och verkar inte ha utvecklats till lunginflammation. Oftast får hamstrar antibiotika för att förkylningen inte ska bli värre, och om man upptäcker det tidigt så brukar det gå bra.

Håller tummarna för er!

//Jessie

[Nikodemus]
0

Ring vetrinären

Tessan01
1

Du har fått bra tips här! Hoppas nu att det ger sig snabbt! :) #4 Hon har gjort det, står i #0

annlen68
0

Hur har det gått för er? 🤔

[Nikodemus]
0

Ring vetrinären

annlen68
0

#7 Det har hon redan gjort

LillyAmanda
0

Vi skulle höra av oss igen. Vi skulle vänta ett par dar och se hur det går. Om hon blir sämre bättre. :)

**//Amanda

annlen68
0

#9 Hoppas hon är på bättringsvägen då!  Hörde nyss att vår Molly nös inifrån sitt sovhus. Har hört ett par gånger tidigare idag också; och nu känner jag mig lite orolig…första hamstern är som första barnet - man nojjar över precis allt ;-)

annlen68
0

#9 Hoppas hon är på bättringsvägen då!  Hörde nyss att vår Molly nös inifrån sitt sovhus. Har hört ett par gånger tidigare idag också; och nu känner jag mig lite orolig…första hamstern är som första barnet - man nojjar över precis allt ;-)

LillyAmanda
0

#10 Det är nog ingen fara om hon inte är röd runt nosen och ögonen. Vad har du för Bottenmaterial? Om du har spån kan det va att hon fått lite damm i nosen.

**//Amanda

annlen68
0

#12  Vi har Vitakraft burspån, vilken ska vara både snäll mot djuret o miljön..samt dammfritt.

Men visst kan det var som du skriver att hon fått lite damm i nosen; fast buren städades igår.

Dock lade vi in sånt där strimlat rosa papper (som man köper i djuraffär) i hennes sovhus igår. Vi brukar annars ha toapapper. När hon nös idag fick jag för mig att hon kanske var allergisk mot dessa strimlor (för övrigt ett väldigt onödigt inköp, men dottern ville prompt prova en gång) så jag var lite "taskig" och väckte Molly en snabbis och tog bort de rosa strimlrna och la in toapapper istället.

Får se ikväll hur hon verkar Hoppas verkligen inte att hon har några ytterligare symptolm.

Hur mår din hamster nu?

LillyAmanda
1

Hon var varken röd eller tröttare igår. Kanske bara var en engångs händelse. Får se om det kommer tillbaka. Då får vi ringa igen. :) Det kan va något som bara kommit in i boet. Det kan vara i princip vad som Helst som gjorde så att hon fnös. Spån är aldrig helt dammfritt, så kan va de att hon fick lite damm i nosen :)

**//Amanda