Hö till hamster?
När jag beställde buren från zoozoo.com beställde jag även denna:
(Ja, hon kommer bli en av världens mest bortskämda hamstrar 😃 )
Den är ju gjord för hamstrar och kan ätas hel och hållen, och verkar ju vara en riktigt rolig sysselsättning också - men jag undrar över höet. Har ju hört att kindpåsarna kan stickas hål på av hö 😕 Kände på höet och det är ju naturligtvis i torkad form och därmed inte mjukt. Vågar jag ge henne tunneln trots allt? Men som sagt tillverkarna måste väl veta vad de gör…hoppas jag?
Man rekommenderar att hålla hamstrar från hö pga att det lätt sticker hål på hamsterns känsliga kindpåsar.
Men det beror väldigt mycket på vilken kvalité det är på höet och hur det ser ut. Är det långa, tjocka, stickiga strån bör du undvika.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ja de känns ju stickiga. Undrar om någon här gett sin hamster en sån här tunnel?
Jag tar bort höet ur tunneln! Vågar inte riskera något. Men den blir ju kul ändå för henne :)
#3 Du kan ju lägga in egna örter som du köpt/odlat som känns säkert :)
#6 Ja jag tycker inte produkter som är olämpliga för djuren ska få säljas. Tycker det borde förbjudas. Precis som de gör med leksaker till människobarn; minsta lilla att det är farligt så dras de ju in. Men djur är tydligen inte lika mycket värda i myndigheters ögon….:/
#7 Precis! Kan inte förstå hur folk kan tänka: Ja men det är ju bara en hamster. Det brukar inte hända nåt.
Det finns många historier då hamstrar tagit skada av t.ex. hamstervadd. Jag tycker verkligen djuraffärerna ska förbjuda skadliga produkter.
#8 Tycker jag med. Man ska kunna handla djurprodukter i affär eller webshop och inte behöva stå och fundera på om det är olämpligt/farligt eller inte.
Du kan ju byta ut höet mot toapappret. Då blir det en sysselsättning för hamstern + den får något att boa med. 🙂
//Flöffo
#10 Ah - bra idé! 🙂