Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 8390 ggr
mustela
0

Kan någon hjälpa mig??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten dvärghamster som heter Kicki, jättesöt liten tjej! Nu har det hänt nåt med hennes ena kindpåse och jag undrar vad jag ska göra.. ska man åka till veterinär?? Är det avlivning som gäller?? Jag vill inte att hon ska lida.. Det verkar inte göra ont utan ser mer ut som om hon är irriterad på att det hänger ut nåt ur munnen. : (

Varning! Känsliga personer bör inte titta på bilden! //Sara87, medarbetare

[iurochskur]
1

Det där ska du åka in med på en gång!

[iurochskur]
0

P.s Hamstrar brukar inte visa om dom har ont, det där ser onekligen smärtsamt ut. En veterinär är den enda som kan ställa en diagnos och behandla.

Imasy
1

Men fy då!

Har kindpåsen vänt sig ut och in? Säger iallafall som föregående, du måste åka in till veterinär omgående.

[iurochskur]
0

#3 Ja, det var lite min tanke med om inte det är tumör…håll oss gärna uppdaterade hur det går med det lilla livet.

[iurochskur]
1

Vart finns du? Kanske kan tipsa dig om en bra veterinär…

mustela
0

Tack för svar.. är det nån mer som råkat ut för detta någon gång??

Jag drar till vetten omgående!!

mustela
1

Jag tar mina djur till roslagstull, där är dom super!!

[iurochskur]
0

Låter bra det! Då hoppas vi på att det går att behandla…

Sara87
0

Fy då, det där ser otäckt ut! Definitivt veterinären med en gång.
Håll oss uppdaterade med hur det gått för den lilla!

Zvintos
0

Men fy vad det ser ut!
Håller med Sara - håll oss uppdaterade!

Denna kommentar har tagits bort.
hunniebunnie
0

aj, aj, aj.. Det såg inte så skönt ut :( Håll oss uppdaterade om hur det går för henne!

[GeeGee]
0

Stackarn. Ja jag väntar och vill ideligen höra vad veten sa =/

Tazzar
0

Oj, ser ut som att den är svullen på två ställen?

#6 Jättebra! Håller tummarna!

Geishas
3

Så här är det, vissa dvärgar (vintervita) kan få en svullen kindpåse, den blir lite vätskefylld och hamstern håller den gärna utanför kinden. Det behandlas inte då det går tillbaks av sig självt på ungefär en vecka, jag har varit med om det 3 gånger under 10 år. Senaste gången var för några månader sen.

Det är ingen tumör, utan ser ut som tidigare fall.
Vad det kommer av har jag aldrig fått ngn klarhet i heller.

Jag skulle ta det lugnt, de två första gångerna åkte jag till veterinären. Första gången ville de operera bort det om det inte gick tillbaks själv inom några dagar och andra gången ville dem avliva hamstern, nu sist åkte jag inte in med hamstern utan den fick mkt lugn och ro, alla tre gånger har det gått tillbaks av sig självt.

En sak bara lyft inte hamstern och pilla inte, den kan börja bita i svullnaden och då kan den få onödiga sår.

Lotta

Sara87
0

#15 Gud va märkligt… Det som är läskigt i det här fallet att veterinären kanske inte vet om detta å man tar ett felaktigt beslut :/

mustela
0

Nu har vi gjort en koll och det verkar vara som Geishas skriver, det är ganska ovanligt men kan hända i enstaka fall. Vi skulle avvakta i ett par dagar och sen återkomma om det inte går bort av sig själv och då ta ställning till om det blir op eller avlivning…

hunniebunnie
0

Håller tummarna!!!

[MissDiss]
0

Håller tummar och tassar för att det går bort! *Håller tassar och tummar*

[Sniff]
0

Herregud, det där ser otäckt ut! Hoppas det löser sig!

Sara87
0

Håller en tumme för att det går tillbaka å hamstern får leva vidare!

Zheverez
0

har aldrig sett nåt liknande.

ser äckligt ut på bilden.

hoppas det snart går tillbaka.

Imasy
0

Kom detta bara över en natt?

mustela
0

Ja, jag skulle göra rent i buren och först trodde jag det var nåt hon bar runt på.. Dagen innan hade jag henne ute i lekhagen och då syntes ingenting, jag lämnar aldrig henne ensam där heller så det har inte hänt nån olycka eller så heller..

Nu ser det lite bättre ut, inte lika svullet.. *hoppas, hoppas*

Geishas
0

Det kommer väldigt snabbt och sen tar det en stund att bli av med det…

Hoppas att det går bra med denna lilla…

Lotta

Imasy
0

Vad konstigt. Kallas denna åkomma eller vad man ska kallade det för för något speciellt?

Vet man varför detta drabbar djuren? Eller är det bara slumpen / shit happends?

hunniebunnie
0

Hur går det?

mustela
4

Det gick bra med henne, nu är hon helt återställd Skrattande

MajaL
0

#28 Vad skönt! =)

Bra att känna till detta ju.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Sara87
0

#28 Gud så skönt!! :)

southdakota
0

Härligt Skrattande

LizzieAbbi
0

Så skönt ;D Man blir juh så hiiimla oroligt när det händer nått med ens lilla älskling ;''o

moas hamster
0

vad bra jag vart orolig för min gördis (dvärghamster) ocksåGlad

Yllboll
1

jag vet att det var länge sen nu men vet du ungefär hur lång tid det tog innan den åkte in igen?  det har hänt vår ögonsten och undrar hur lång tid det tog för era/ din hamster att återhämta sig! 😕